–Tidigast om 9-10 månader skulle ett hyrcykelsystem kunna vara på plats, säger Stockholms stads projektledare Johan Sundman till stockholmdirekt.se om den juridiska prövning som nu väntar och som är svår att bedöma tidsmässigt.
Det är ett svensknorskt samarbete genom företagen VOI och UIP samt spanska Marfina som står i centrum för kampen om ett sjuårigt kontrakt till ett beräknat värde av 400 miljoner kronor.
VOI/UIP vann i våras den upphandling som nyligen underkändes av förvaltningsrätten.
Domstolen gick då på Marfinas linje att VOI/UIP inte uppfyllde obligatoriska krav.
VOI/UIP kontrar nu med att begära prövning i kammarrätten. Företagen hävdar att det spanska bolaget ”av deras anbud att döma” inte på egen hand klarar att leverera tjänsten till Stockholms stad.
-Vi tror på vår sak och vill ge stockholmarna flexibla och tillgängliga transportmöjligheter. Vi kan inget annat än att beklaga förvaltningsrättens beslut men är givetvis öppna för att dra tillbaka överklagandet om staden skulle fatta beslut om att diskvalificera Marfinas anbud, säger Carl Vernersson, affärsutvecklingschef på VOI.
Även i somras saknade Stockholm ett hyrcykelsystem efter juridiska strider. Den nya upphandlingen omfattar 8000 elcyklar och lådcyklar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer