Kommunägda Örebrokompaniet har i uppdrag att marknadsföra platsen Örebro. Nu visar det sig att arbetet med att stärka varumärket fått sig en rejäl smäll.
En granskning av Sveriges Radio (SR) Örebro avslöjar flera allvarliga brister. Bland annat har skattebetalarna fått betala alkohol i strid med reglerna för representation samt medarbetares pass och parkeringsböter.
Bolaget har också gjort stora inköp i strid med LOU vid två tillfällen.
I samband med Örebrogalan 2018 anlitades ett evenemangsbolag i Stockholm. Trots att budgeten för galan låg på 1,8 miljoner kronor gjordes ingen upphandling.
Dessutom har Örebrokompaniet köpt reklambyråtjänster för närmare två miljoner kronor efter att avtalet med byrån gått ut.
Till SR säger vd Christer Wilen:
– Jag tycker att det är allvarligt helt klart, sen får man inte glömma att vi är ett litet bolag med 15 anställda och 30 miljoner i omsättning. Vi har inte de här kunskaperna, det är ingen ursäkt men kanske en förklaring. Vi har brustit i våra rutiner.
Han säger vidare att alla beställningar stoppats och att en upphandling av reklambyråtjänster inletts.
Christer Wilén söker nu stöd från kommunens upphandlingsenhet.
– Det är klart att det är två gånger för mycket och vi får helt klart skärpa oss. Vi ska ta hjälp av upphandlingsenheten på Örebro kommun för att utbilda oss, säger han till SR.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer