Konkurrensverkets färska vägledning för upphandling av städtjänster innehåller modeller för kravställning och uppföljning. Det bjuds även på avsnitt som handlar om hur onormalt låga anbud hanteras liksom hur den viktiga uppföljningen genomförs.
Behovet av kunskap kring just städupphandlingar bedöms vara stort. Enligt Konkurrensverket genomförs de ofta med tilldelningsgrunden lägsta pris – detta eftersom det är svårt att hitta effektiva utvärderingskriterier.
Inte sällan saknas beställarkompetens och resurser för uppföljning. Just uppföljning är viktigt eftersom utebliven kontroll av prispressade städtjänster kan leda till fusk.
Ett kapitel handlar om vikten av dialog. Det konstateras att upphandlande myndighet utan vidare sparar in den tid det tar att genomföra olika dialogaktiviteter genom mer ändamålsenliga krav och villkor.
Författarna flaggar för att fler avsnitt tillkommer i vägledningen senare i år. I Konkurrensverkets kriteriedatabas finns dessutom användbara miljökrav för olika produktområden.
Den optimala städupphandlingen
Att upphandla städtjänster är en svår konst. Konkurrensverket hoppas att med sin nya vägledning kunna underlätta arbetet med att styra bort från prisfokus och hantera onormalt låga anbud.
| 2015-04-20
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer