Kampen om vem som från kommande halvårsskifte ska köra bussarna i Dalarna har varit lång och bitter. Upphandlingen vanns av Keolis och Sambus. Nuvarande entreprenör, Nobina, lämnade inget anbud eftersom Dalatrafik frångick den upphandlingsmodell som branschens aktörer kommit överens om.
Därefter har de juridiska turerna varit många. Förvaltningsrätten gick på Nobinas linje och därefter har kammarrätten beviljat prövningstillstånd.
I ett pressmeddelande från Dalatrafik anklagas Nobina för att gång på gång gjort allt för att försena och förskjuta upphandlingen i syfte att försöka att försena processen och ”tvinga” in Dalatrafik i ett nytt avtal med sig själv.
För att säkert kunna erbjuda fungerande kollektivtrafik har presidiet för Region Dalarna just tecknat ett tidsbegränsat kontrakt med Sambus och Keolis. Detta efter förhandlad upphandling utan föregående annonsering.
– Vi kan konstatera att en tilldelning har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp, säger Maryam Yazdanfar, kommunikationschef på Nobina.
Dalatrafik har i samband med detta beslutat att dra tillbaka målet från kammarrätten. Istället ska förvaltningsrättens beslut från december, att göra om upphandlingen, följas. Enligt Claes Annerstedt, vd för Dalatrafik, bedömer de jurister som konsulterats att vald lösning är laglig:
– Att Keolis och Sambus tills vidare får köra trafiken är en övergångslösning under en begränsad period medan vi färdigställer en ny upphandling.
Ambitionen är att de förare, mekaniker och servicepersonal som idag arbetar för Nobina ska erbjudas anställning hos de nya operatörerna.
Direktupphandlar buss för att kunna starta om
När en upphandling drar ut på tiden är det vanligast att förlänga med nuvarande leverantör. Dalatrafik vänder sig, kanske mot bakgrund av den infekterade striden med Nobina, till den ursprungliga upphandlingens vinnare.
| 2014-02-25
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer