– Vår förhoppning nu är att modellavtalet med bilagor kan bidra till att stärka samarbetet mellan parterna, ge en positiv utveckling av våra branschöverskridande arbeten och verkligen kunna vara till nytta för parterna runt om i landet, säger Ewa Rosén, ordförande i Kollektivtrafikens avtalskommitté som det gemensamma forum för parterna där avtalets tagits fram.
Arbetet bygger på ett samarbete mellan de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och trafikföretagen.
Parterna betonar att avtalet nu är redo att börja användas som ett av en mängd verktyg för att nå branschmålet att 40 procent av motoriserade resor ska ske kollektivt senat 2030.
Enligt parterna är det nya modellavtalet mer heltäckande sett till struktur och innehåll. Två dokument har ersatts av ett med ett innehåll av både viktiga paragrafer och vägledning.
Ekonomiska incitament, kundupplevelse och uppföljning är några fokusområden som fått en mer framträdande plats i det nya avtalet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer