Ale kommun fick höga betyg på alla delområden och hamnade i topp för sitt bemötande av företagen, enligt SKR:s nöjd upphandling-index (NUI).
– Ale kommun har inte fokuserat på något särskilt utan vi jobbar på som vanligt. Givetvis är målet att alltid vara så tydlig som det går såväl i våra upphandlingsunderlag som när vi skickar våra beslut av upphandlingarna, säger Ale kommuns upphandlingschef Ann Linde Koolman i ett pressutskick från Business Region Göteborg.
Hon tillägger:
– Denna mätning skiljer sig från Svenskt Näringlivs mätning främst genom att anbudsgivare ges möjlighet att uttala sig eftersom de har varit med och lämnat anbud till oss. De svarar därmed på hur det upplevde kommunikationen med Ale kommun i en aktuell upphandling.
Ann Linde Koolman lyfter också samarbete inom kommunorganisationen:
– Alla upphandlingar görs i samverkan med de som behöver varan eller tjänsten. När vi upphandlar gör vi det självklart med och för våra kollegor som behöver avtalen. Vi är en enhet på tre personer som alla tre är involverade i det mesta. Vi känner våra kollegor ganska bra ute på förvaltningarna och servar dem efter bästa förmåga, säger Ann Linde Koolman.
Kommunens näringslivschef Per Brohagen har sin vision klar:
– Vi skall fortsätta att erbjuda information till företagen i Ale om hur de gör för att kunna delta i olika upphandlingar. Vi har också med oss frågan i alla våra kontakter och besök hos företag. Dessutom arbetas det intern för att vi skall bli ännu vassare som beställare. I det ligger det också att ytterligare stärka dialogen med våra företag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer