Göteborgs Stad har köpt 65 spårvagnar från Ansaldobreda. Vagnarna, som levererades mellan 2006 och 2013, har haft olika former av brister som bland annat grava rostskador. Totalt levererades 65 vagnar, men den bristande tillgängligheten och driftsäkerheten har inneburit att man tvingats använda gamla spårvagnar. Problemen har inneburit enorma störningar i lokaltrafiken.
För två år sedan började Göteborg reparera spårvagnarna och ett företag i Tjeckien upphandlades för att laga dem.
Det har gjort att man successivt kunnat sätta vagnar i trafik. Nu är omkring 45 av de nya vagnarna i trafik. Senast 2020 ska alla dessa vagnar vara klara.
För två år sedan fattade trafiknämnden i Göteborg ett beslut om att påkalla skiljeförfarande gentemot på den italienska spårvagnsleverantören Ansaldobreda.
Enligt skiljenämndens dom (pdf) får Göteborgs Stad gehör för merparten av sina krav och får ersättning. Det får även Ansaldobreda, men Göteborg får mer än vad de ska betala.
– Nu har vi fått ett avslut och en upprättelse. Det känns bra. Vi är på andra sidan av tvisten, säger Stefan Eglinger till Göteborgs-Posten.
Johan Nyhus (S), trafiknämndens ordförande, ser flera lärdomar som kan dras, inte minst om hur avtal ska skrivas.
– Vi borde ha trott mindre på leverantören. När de sa att enligt avtalet “är det vi som ska laga och vi kan det” litade vi på det. När vi fick tillbaka den första vagnen som var rostig insåg vi att den inte var lagad. Då reagerade vi. Möjligen skulle vi ha gjort det tidigare. Vi måste vara mera noggranna, säger han till Göteborgs-Posten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer