Huruvida alla mäklade konsultuppdrag är gjorda på rätt och riktiga grunder låter jag vara osagt, men det faktum att rollen eller kanske tjänsten är otroligt viktig för ett offentligt Sverige som vill locka till sig rätt kompetens är jag övertygad om.
Frågan är i stället om det inte snarare är formen, hur det genomförs, som skapar misstänksamhet och missnöje. De allra flesta vill väl ändå göra rätt, men har de rätt förutsättningar och systemstöd för att lyckas? Kan det vara så att vi har en hel sektor där det i stora delar tar för lång tid att ställa om och använda digitala lösningar?
På marknaden finns i dag lösningarna som kan skapa transparens, förenkla regelefterlevnad och möjliggöra uppföljning av inköp i offentlig sektor, men de används i alltför liten utsträckning och i för få kategorier.
Offentliga upphandlingar täcker allt från mat och städprodukter till kompetensförsörjning. Ofta är de senare ännu inte digitaliserade. Man kan jämföra det med att ställa krav på ett barn att lära sig läsa men man plockar bort alla konsonanter. När digitaliseringen av mer komplexa inköp, såsom konsulter, går för långsamt blir det svårare att göra rätt och det skapas behov av bland annat konsultmäklare.
Sen var det de där med kakans storlek. Det är rimligt att anta att kostnader ökar när flera ska dela på samma kaka. Vad händer när en kaka som är till för tre i stället ska delas på åtta? Får alla mindre bitar? Eller tvingas man utöka kakan och projektet blir dyrare? Med rätt systemstöd behöver kakan varken delas eller växa. Med rätt systemstöd går det att följa, identifiera och hitta avvikelser för att undvika överraskningar längre fram.
Men det behöver heller inte vara fel att ta in en konsultmäklare. De kan hjälpa till att hitta, attrahera och engagera rätt kompetens snabbare. Men saknas systemstöd försvinner transparensen och uppföljningen vilket ger utrymme för felaktigheter och dolda fel.
Vi systemleverantörer har lång erfarenhet av utveckling och stor kunskap dels vilka behov som finns, dels vad som är möjligt med dagens teknik. Använd er av oss så kan vi tillsammans se till att de offentliga upphandlingarna blir inte bara gjorda utan korrekta, transparenta och möjliga att följa upp!
Erica Masman
Director Customer Success
Visma Proceedo
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer