Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

För lätt att avbryta en upphandling?

För att en myndighet ska få avbryta en inledd upphandling krävs det sakligt godtagbara skäl. Joakim Lavér och Therese Eriksson från Hannes Snellman advokatbyrå analyserar följderna av avbrutna upphandlingar.

| 2014-05-01

En upphandlande myndighets/enhets möjlighet att avbryta en påbörjad upphandling har fastslagits i både svensk och europeisk rättspraxis. En upphandlande myndighet/enhet har rätt att själv avgöra både när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en påbörjad upphandling behöver avbrytas (RÅ 2009 ref. 43). Vid avbrytande av en upphandling krävs det emellertid att beslutet om avbrytande vilar på sakligt godtagbara skäl, att beslutet inte är godtyckligt samt att den upphandlande myndigheten/enheten iakttar de grundläggande reglerna i fördraget i allmänhet och principen om förbud mot diskriminering på grund av nationalitet i synnerhet (RÅ 2009 ref. 43 samt EU-domstolens domar i mål C-92/00 HI och C-244/02 Kauppatalo Hansel). Samtidigt har EU-domstolen uttalat att ett beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl (C-27/98 Fracasso och Leitschutz).

Under mars och april 2014 har fyra intressanta avgöranden avseende överprövning av avbrytandebeslut meddelats. Den 18 mars 2014 meddelade Kammarrätten i Göteborg dom i mål nr 7224-13 enligt vilken kammarrätten fann att Halmstad kommuns beslut att avbryta den förevarande upphandlingen till följd av att priset för drift i egen regi varit lägre än vad som offererats genom inkomna anbud utgjorde ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande av upphandlingen. På liknande sätt fastslog Kammarrätten i Sundsvall i dom av den 8 april 2014 i mål nr 471-472-14 att en utvärderingsmodell som inte säkerställer att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet väljs utgör ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande av upphandling. I två andra mål (Förvaltningsrättens i Stockholm domar av den 18 mars 2014 i mål nr 24260-13 och mål nr 24261-13) hade den upphandlande myndigheten avbrutit en upphandling på grund av att tilldelningsbeslut i upphandlingen inte kunde förväntas då det inte uppnåtts politisk enighet. Förvaltningsrätten ansåg att även de bakomliggande orsakerna till den politiska oenighet, som åberopats till stöd för avbrytandet och som framkommit under målet, kunde beaktas vid prövningen av om sakligt godtagbara skäl för avbrytandebestlutet förelegat. Eftersom de bakomliggande orsakerna enligt förvaltningsrätten innebar att upphandlingen inte uppfyllde de behov som den varit avsedd att uppfylla, och bristerna inte kunde rättas inom ramen för upphandlingen, ansåg domstolen att det funnits sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen (det bör noteras att domarna har överklagats och att handläggning av målen pågår i kammarrätten).

De ovan återgivna avgörandena har inneburit att samtliga upphandlande myndigheter, trots olikartade omständigheter, har ansetts ha sakligt godtagbara skäl för avbrytande. Dessa avgöranden får anses utgöra en fingervisning om upphandlande myndigheters/enheters relativt stora möjligheter att avbryta en påbörjad upphandling. En sådan ordning är emellertid enligt vår åsikt önskvärd då det vore förkastligt att, felaktigt, nyttja resurser och framförallt skattemedel genom att påtvinga en upphandlande myndighet/enhet att fullfölja en upphandling som visat sig vara felaktig eller som annars riskerar att omkullkasta konkurrensen på marknaden och de grundläggande principerna i gemenskapsrätten. Genom att tillåta avbrytande av en upphandling som inte kan tillgodose de behov som den varit avsedd att uppfylla kan det även undvikas att skattemedel används till upphandlingar som förlorat sitt syfte eller som inte medför de fördelar och den nytta som upphandlingsrätten de facto är avsedd att medföra.

Dock kan det enligt vår uppfattning övervägas om inte leverantörers rätt till kompensation för upprättande av anbud m.m. bör stärkas i samband med att en upphandlande myndighet/enhet avbryter en upphandling. Är det t.ex. rimligt att en leverantör ska behöva stå för sina anbudskostnader sedan en upphandlande myndighet/enhet avbrutit upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten/enheten använt en felaktig eller dålig utvärderingsmodell? Frågan är berättigad eftersom det i en sådan situation faktiskt är den upphandlande myndigheten/enheten som har orsakat leverantörerna en onödig kostnad. En inte helt orimlig tanke är att det i den nyss beskrivna situationen kanske upphandlingsrättsligt är och ska vara acceptabelt att avbryta upphandlingen men att leverantörerna samtidigt på civilrättslig grund kan rikta ett skadeståndsanspråk gentemot den upphandlande myndigheten/enheten på samma villkor som vore möjligt i en rent civilrättslig avtalsförhandling (jfr härtill NJA 2013 s. 909). En sådan reglering kräver emellertid noggranna överväganden.

Läs mer: Juridik FracassoHannes SnellmanJoakim LavérLeitschutzTherese Eriksson

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026