Att kraven är hårdare när upphandlingen görs än när tjänsterna eller produkterna börjar avropas är en kritik som inte sällan hörs från företagare runt om i landet. Det är dock inte lika vanligt att en företagare går ut och öppet kritiserar upphandlande kommun för bristande uppföljning.
Thomas Karlsson, som driver företaget Värends miljö AB, anser att Växjö kommun, efter en upphandling av slamsugning och spolning som gjordes i våras, brister i sin uppföljning och att ett av företagen som godkändes använder sig av betydligt äldre bilar än de fyra år som ställdes som absolut krav i upphandlingen. Kravet att fordonen inte får vara äldre än fyra år hänger samman med den europeiska miljöklassningen Euro 5.
– Om man kan diskvalificera ett lokalt företag från en upphandling på grund av formell miss, så undrar jag varför man inte kollar att leverantörerna verkligen följer upphandlingens krav efteråt. Varför är man så stenhård vid upphandlingen när det är så godtyckligt sedan? menar Thomas Karlsson i Smålandsposten.
Hans eget företag godkändes inte som leverantör. Anledningen var att man missat att ange referenser i en bilaga till det digitala upphandlingsformuläret. I en överklagan till Förvaltningsrätten ansåg företaget att det borde ha räckt att uppgifterna fanns med i löpande text. Men både kommunen och rätten ansåg att det inte räckte för att uppfylla kravet i upphandlingen. Därmed diskvalificerades företaget. I alla andra avseenden uppfyllde företaget upphandlingens krav och låg dessutom lägst i pris.
– Trist förstås. Och jag vill inte skylla ifrån mig, man ska självklart läsa hela formuläret noga. Men när två av fem entreprenörer missar samma punkt så kanske något är fel, säger Thomas Karlsson till Smålandsposten.
Digitala upphandlingsformulär ska göra anbudsförfarandet enklare genom att larma om någon uppgift saknas.
– Alla övriga ska-krav fanns gulmarkerade i det digitala formuläret. Om man valt att även lägga referenserna i formuläret, och inte i en bilaga, så hade systemet inte släppt igenom ansökan.
Thomas Karlsson anser vidare att ett av företagen som godkändes använder sig av betydligt äldre bilar än de fyra år som ställdes som absolut krav i upphandlingen. Kravet att fordonen inte får vara äldre än fyra år hänger samman med den europeiska miljöklassningen Euro 5.
– Om man kan diskvalificera ett lokalt företag från en upphandling på grund av formell miss, så undrar jag varför man inte kollar att leverantörerna verkligen följer upphandlingens krav efteråt. Varför är man så stenhård vid upphandlingen när det är så godtyckligt sedan? menar Thomas Karlsson i Smålandsposten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer