Det är främst små leverantörer med offentlig sektor som enda kund, som kan erbjuda heltäckande elektroniska lösningar för offentlig upphandling enligt lagboken. Av de 23 leverantörer som Statskontoret frågat är det endast tre leverantörer som helt möter dagens krav.
Ett problem med dagens program är att man ännu inte använder sig av standardiserade gränssnitt. Det gör att det blir svårt och dyrt att integrera funktioner från flera leverantörer. Utvecklingen går dock åt rätt håll och fler och fler system blir webbaserade.
Statskontorets förstudie visar samtidigt att behovet från myndigheterna inte är akut. Majoriteten av de tillfrågade har inga planer på att investera i ett it-stöd inom de närmaste två åren.
Ett antal myndigheter visar ett behov av specifika funktioner, som e-avrop för att samordna och underlätta avropen inom den egna organisationen.
Statskontoret har beslutat att avvakta till dess de nya upphandlingsreglerna är klara. Först då kommer man att se om det finns intresse för en ramavtalsupphandling.
Men några leverantörer har god framförhållning och säger att man kan erbjuda stöd för de eventuellt kommande nya upphandlingsförfarandena; dynamiska inköpssystem, e-auktion och en andra konkurrensutsättning vid avrop från ramavtal.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer