-Det känns väldigt bra att bli först i Norrbotten och möjligen även i hela Norrland med en sådan lösning, säger Martin Lindberg, enhetschef på Piteå kommun.
-Upphandlingsprocessen har varit långdragen med överklaganden och omstart av hela processen. Men i slutändan känner vi att få fått ihop alla bitar. Det handlar om ett långt avtal på tio år som har beredskap för att öka trafiken senare under avtalsperioden och där vi nu kommer bort från fossila utsläpp men endast med en marginell kostnadsökning.
Utanför Piteå genomförs stora investeringar i det som ska bli Europas största vindkraftpark på land och att koppla den satsningen till busstrafiken med vindkraftsel som laddar de nya fordonens batterier har varit viktigt att få med i avtalet för Piteå kommun.
Lokalt ägda Citybuss har idag ansvar för trafiken i Piteå, men enligt kommunens tilldelningsbeslut går det nu över till Nobina, som sedan tidigare har elbusstrafik i bland annat Skåne (bilden).
Kontraktsvärdet beräknas till 250 miljoner kronor för de tio åren med start i juli nästa år.
– Det känns verkligen roligt att vi nu, tillsammans med Piteå kommun, ska utveckla och driva stadsbusstrafiken i Piteå. De nya elbussarna kommer att resenärerna ge en markant förbättrad reseupplevelse, samtidigt som Piteå får en bättre stadsmiljö med en bullerfri och emissionsfri kollektivtrafik, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina Sverige.
Avtalsspärr gäller fram till 3 juni.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer