Efter it-skandalen på Transportstyrelsen beslutade regeringen att erbjuda ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontraktering av it-driften inte var lämplig.
Försäkringskassan fick i ansvar att samordna it-driften.
Detta hindrar dock inte Transportstyrelsen från att förlänga det kritiserade avtalet om it-drift med IBM, som går ut 2020.
– Vi ser en förlängning av avtalet i två år som den bästa lösningen, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Att byta driftleverantör är en mycket komplicerad process som tar år att genomföra, påpekar myndigheten.
Flera mycket omfattande förändringsprojekt väntar de närmaste åren. Att göra detta parallellt med att byta drift anses innebära för stora risker för verksamheten.
Beslutet har väckt förvåning eftersom myndigheter med säkerhetskänslig verksamhet sedan första april måste få klartecken från Säpo eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap innan de låter privata företag hantera den typen av verksamhet.
Men Transportstyrelsen påpekar att säkerhetsskyddsförordningen endast omfattar nya upphandlingar, inte förlängningar av befintliga avtal.
– Vi har haft dialog med Säkerhetspolisen om hur vi ska tolka lagstiftningen, och vi är överens i synen på denna fråga. Vi kommer att fortsätta arbetet med att förstärka vårt säkerhetsarbete och utveckla säkerhetsmedvetandet i Transportstyrelsen och jag räknar med en fortsatt tät och nära dialog med berörda säkerhetsmyndigheter, säger Jonas Bjelfvenstam.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer