– Vi är en av de första regionerna i Sverige som når det målet, även om jag tror att Stockholm hunnit före i stadstrafik. Men vi ligger före branschens mål som är fossilfri kollektivtrafik 2020, säger Iris Rehnström, miljöansvarig på Skånetrafiken, till Sydsvenskan.
Med biogas, förnybar el och biodiesel har Skånetrafiken klarat omställningen genom att systematiskt i upphandlingar kräva förnybara bränslen.
För busstrafiken handlar det om drygt 1000 fordon i både region- och stadstrafik. De senaste åren har en övergång till eldrivna bussar prioriterats.
-Genom att ställa om busstrafiken från att drivas av förbränningsmotorer till förnybar eldrift minskar energiåtgången med cirka 70 procent och klimatutsläppen med cirka 90 procent. Avgaserna från fordonen försvinner och ljudnivån minskas avsevärt med cirka fem decibel. I Stadstrafiken har eldrift betydande hälsovinster, säger Iris Rehnström.
Inriktningen är förnybar el och biogas. Skånetrafiken har kvar avtal för busstrafik där biodiesel används men ställer då krav att det inte får baseras på palmolja.
Den regionala järnvägstrafiken i Skåne med 179 tåg drivs sedan 2009 med förnybar el.
Skånetrafiken omsätter 5,8 miljarder kronor och under 2018 slogs ett nytt trafikrekord med 167 miljoner resor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer