Arbetsrättsliga villkor handlar om lön, semester och arbetstid. I offentliga upphandlingar är det möjligt, och i vissa fall obligatoriskt, att ställa krav på att villkoren ska vara på samma nivåer som de som finns i ett centralt kollektivavtal.
– De företag som lämnar anbud i offentliga upphandlingar ska kunna lita på att de konkurrerar på lika villkor. Då ska det inte vara möjligt att dumpa priser genom oskäliga villkor för de som utför arbetet, säger Frida Gabre.
Hon är jurist på Upphandlingsmyndigheten som nu reviderat och publicerat arbetsrättsliga villkor som baseras på kollektivavtalen från 2023.
Villkoren gäller elva olika yrkesgrupper i branscher såsom taxi, städ, tvätt och bygg där risken för oskäliga arbetsvillkor, och även arbetslivskriminalitet, bedöms vara stor.
Upphandlande organisationer är skyldiga att ställa arbetsrättsliga villkor i upphandlingar över tröskelvärdena om det vid en behövlighetsbedömning framkommer att det finns risk för att de som ska utföra arbetet kommer att få oskäliga arbetsvillkor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer