Regionens trafikförvaltning motiverar beslutet med osäkerheten kring trafikflödena genom pandemin samt stora infrastruktursatsningar som nya tunnelbanesträckningen till Nacka och ombyggnationen av Slussen.
–Sammantaget innebär detta osäkerheter som gör det svårt för anbudsgivare att räkna på sina anbud i den aktuella upphandlingen. För att i största möjliga utsträckning skapa förutsättningar för en rättvis konkurrenssituation måste upphandlingen avbrytas, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid Region Stockholm.
En upphandling inleddes förra hösten med anbud som lämnades i februari i år, följt av en justering av upphandlingsdokument i juni som nu inte bedöms som en tillräcklig åtgärd.
Ersättningsmodellen har byggt på att en betydande del av intäkterna kommer från betalande resenärer.
Det är två trafikavtal som tillsammans omfattar omkring 600 bussar som berörs – Nacka-Värmdö samt Huddinge-Botkyrka-Söderort.
Avtalen med nuvarande leverantören Keolis sträcker sig till augusti 2021. En ny upphandling för de både avtalsområdena kommer att påbörjas så snart som möjligt, uppger Region Stockholms trafikförvaltning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer