De måttkrav som ställs vid upphandlingar av exempelvis sjuktransporter kan vara godtyckligt satta och riskerar att utesluta nästan alla relativt få miljöfordon som är lämpliga för taxiverksamhet och som har rimlig leveranstid.
Det menar Björn Isaksson, sakkunnig i transportfrågor på organisationen Biodriv Öst.
– Ofta kan leverantören få cirka åtta bilmodeller fler att välja på om man skruvar bara några centimeter på kraven. Man måste ha koll på att inte ställa tillgänglighetskrav som exkluderar alla miljöfordon på marknaden, säger han.
Ett måttkrav som har blivit praxis är att taxifordon ska rymma två ihopfällda rullstolar i bagageutrymmet. Även om utbudet av helt eldrivna bilar har ökat så är det få som klarar det. Samtidigt är det ovanligt att två personer med rullstol samåker, enligt Björn Isaksson.
Därför skulle kravet kunna vara att det räcker med utrymme för en rullstol och en rollator, anser han.
– Ett annat exempel är avståndet mellan baksätet och stolpen där bakdörren fäster i gångjärnen. Där behöver en passagerare med stela ben kunna komma in. Om du sätter gränsen vid 27 centimeter har du kanske uteslutit i princip alla lämpliga elbilar. Men om du i stället har ett mått som är nästan samma, 24 centimeter, så kan det göra att du har många bilmodeller att välja på. Samtidigt påverkar det i praktiken inte tillgängligheten i någon betydande utsträckning, säger Björn Isaksson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer