Elekta är en medicintillverkare som bland annat tillverkar strålknivar för hjärnoperationer. Företaget är sedan några år inne i en snabb internationell expansion.
– Vi har växt till ett multinationellt bolag med globala processer. Det är en spännande utmaning att se till att alla tjänster fungerar ihop, säger han.
Hans jobb är just att få alla hr-processer och tjänster att fungera friktionslöst tillsammans. De flesta är molnbaserade, exempelvis hr-mjukvara från Workday och kompetenshantering från Icims. Företaget kör även ett antal andra molntjänster, exempelvis för rese- och kostnadshantering från SAP-ägda Concur.
– Tidigare hade vi ett antal olika lokala system för personalhantering, exempelvis Microsoft Dynamics i Nederländerna och Excel, samt individuella lönesystem. Nu arbetar vi på ett sätt som ger fullständig överblick över personalen och dess kompetens, säger han.
Jobbet innebär resor, både till USA där Elekta har kontor och till Stockholm. Han har också stött etableringen av ett brasilianskt kontor, där företaget har gjort stora interna rekryteringar, som förenklades genom att standardiserade processer fanns på plats från början.
– Vi arbetar med mycket med digitala möten och konferenser, säger Raymond L’Homme.
Att nästan ensam se till att hr-processerna för 4 000 anställda i 26 länder fungerar är en utmaning.
– Väldigt mycket handlar om att skapa rutiner och regler. Förutsättningen är att de grundläggande tjänsterna fungerar bra.
Hr-arbetet har blivit enklare genom att man inte tvingas skicka tillnärmelsevis lika många datafiler mellan länderna, eftersom allt redan ligger lagrat i molnet.
Han ansvarar även för att se till att olika molntjänster, exempelvis till Concur från Workday och Salesforce,fungerar ihop, men också ekonomisystemen och projekthanteringen.
– Vi försöker hela tiden skapa globala flöden. Just nu är målet att ha en enda process från det att anställda börjar, till de slutar.
Företaget har även ett antal Salesforceapplikationer, däribland Projectforce, Servicemax, och säljstödstjänsten.
– I dag är molntjänsterna lite av silos och vi eftersträvar mer integration, exempelvis att använda data för att hålla koll på projekttider i säljstödsverktygen.
Hans målsättning är att bli mer lean i rekryterings- och hr-processerna.
– Vi skulle även vilja ha bättre plattformar för ledarskap på distans, exempelvis för att hantera utvecklingsplaner, uppföljningar och uppdateringar, liksom utvärderingar av kompetensen, för att exempelvis se att de som bidrar mest också har högre lön, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer