Svalövs kommun har gjort en granskning som visar brister i upphandlingen av utbildningstjänster från en viss leverantör. Sedan 2014 uppgår det totala värdet till 540 000 kronor.
– Företaget har använts inom flera delar av utbildningssektorn, men det finns ingen diarieförd upphandlingsdokumentation, säger HR-chef Cecilia Hagström till Helsingborgs Dagblad.
Enligt ett pressmeddelande från kommunen finns dessutom en medarbetare i ledande ställning med nära anknytning till den aktuella leverantören.
Helsingborgs Dagblad skriver att det handlar om en chef inom skolan som gjort beställningar från sin mans företag, där hon själv är styrelseledamot. Våren 2019 gjordes två beställningar på sammanlagt 30 600 kronor.
Utbildningschef Hans Dahlqvist, som godkänt beställningarna, uppger att han kände till kopplingen.
– Jag visste, när jag godkände de här två avtalen, att det var hennes man, men jag visste däremot inte att hon sitter med i styrelsen. När hon kom till mig en tredje gång började jag titta på hur mycket vi har handlat av det här företaget.
På många fakturor framgår det inte vem som är beställare.
Hans Dahlqvist förklarar att kommunen inte har någon egen upphandlare.
– När det gäller upphandlingsförfaranden har vi ett samarbete med upphandlingsenhet i Lund. Men direktupphandlingar gör vi själva. Som en mindre kommun har vi inte samma muskler som större kommuner. Vi kan inte ha en person som bara jobbar med upphandling, men det finns saker i detta som vi borde haft bättre koll på.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer