Elektronisk upphandling bidrar till minskade transaktionskostnader, ökad effektivitet och ger samtidigt tidsvinster för såväl upphandlare som leverantör. Dessutom bedöms elektroniska lösningar bidra till bättre möjligheter för upphandlande myndigheter och enheter att använda inköp och upphandling som ett strategiskt verktyg i verksamheterna.
Mot den bakgrunden vill regeringen nu skynda på övergången till elektronisk upphandling.
Konkurrensverket har fått i uppdrag (pdf) att ta fram ett underlag till en handlingsplan för en genomgående elektronisk inköpsprocess. Arbetet ska utföras i samverkan med Ekonomistyrningsverket och i samråd med Sveriges Kommuner och Landsting.
Regeringen vill ha förslag på åtgärder som väsentligt kan öka användningen av elektroniska lösningar. Det poängteras särskilt att lösningarna ska spänna över hela inköpsprocessen för samtliga typer av upphandlingar och för olika typer av upphandlande myndigheter och enheter.
Uppdraget, som ska blicka framåt i som mest fyra år, redovisas till Socialdepartementet senast den 1 oktober nästa år. Regeringen ber om förslag på konkreta åtgärder, vilka resurser som behövs och vilken aktör som ska bära ansvaret.
Handlingsplan för elektroniska inköp
Regeringen vill påskynda övergången till elektronisk upphandling. Konkurrensverket får därför i uppdrag att ta fram underlag till en handlingsplan.
| 2014-09-10
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer