När Härryda kommun i fjol skulle upphandla fasta och mobila telefonitjänster uteslöts den nuvarande leverantören Alltele. Kommunen var ursprungligen kund hos Ventelo, men kom till Alltele år 2011 när Ventelo köptes upp.
Härryda kommun har länge varit missnöjd och kunde uppvisa ett flertal felaktiga fakturor från Alltele. Fakturorna korrigerades först sedan kommunen reklamerat dem. Dessutom fanns det klagomål på dålig återkopplingen vid driftstörningar.
Förvaltningsrätten höll med Härryda kommun om att dessa skäl var tillräckliga för uteslutning enligt bestämmelserna om allvarligt fel i yrkesutövningen. Fast Alltele accepterade inte denna bedömning, utan överklagade till kammarrätten där prövningstillstånd gavs.
I skriftväxlingen med domstolen hävdar Alltele att företaget har gott renommé och att man månar om kundernas behov. Att bli utesluten med hjälp av en regel som syftar till att stoppa oseriösa aktörer anses vara galet.
Alltele erkänner att ”viss problematik förelegat”. Det faktum att inemot fyra procent av skickade fakturor varit oriktiga förklaras med program- och rutinproblem i samband med sammanslagningen mellan Ventelo och Alltele.
Ärendet ligger nu hos kammarrätten i väntan på avgörande. Kommunen kan alltså inte teckna avtal med TDC som vann upphandlingen.
Nyligen blev det plötsligt svårt att komma fram på kommunens telefonnummer. Det visade sig att Alltele – felaktigt och av misstag – avslutat 90 av kommunens sammanlagt 150 telefonlinjer.
Återinkopplingen, som tog närmare en vecka att genomföra, gjorde knappast kommunen gladare. Just nu undersöks möjligheten att växla över till TDC redan innan kammarrätten hunnit fatta beslut i ärendet.
Härryda vill slippa Alltele
Härryda kommun och Alltele utkämpar en bitter telestrid där kommunen uteslutit telebolaget från sin upphandling. Urkopplingen av 90 av kommunens 150 telelinjer har gjort relationen än frostigare.
| 2014-02-13
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer