-Det finns ett tillsammanstänk med en vilja att utveckla kommunen som för mig kändes väldigt spännande att bli en del av, säger Ann-Heléne, som började nya tjänsten 8 februari efter några år som upphandlingschef i Båstads kommun.
Omständigheterna var lite speciella där Falkenbergs kommun (46 000 invånare, Hallands län) väntade på nya upphandlingschefen för att påbörja en förändringsprocess.
-Beslut fanns om att införa en ny inköpsorganisation med fokus på att bygga upp e-handel i första skedet. En del förstudier och analyser hade gjorts och man avvaktade tills en ny chef fanns på plats för att sätta igång med arbetet fullt ut. Så det finns en hel del att ta tag i, summerar Ann-Heléne Klasson.
Upphandlingsenheten – chef och fyra upphandlare som en del av kommunens serviceförvaltning – ska få ett bredare uppdrag som inköps- och upphandlingsresurs och med rekrytering av medarbetare som e-handelsutvecklare.
-Det är ett väldigt tydligt fokus på att utveckla verksamheten och med en anda där vi känner oss uppbackade inom kommunen för att verkligen skapa nytta av att göra bra affärer. Många parametrar har förstås betydelse för att nå dit och nu i början är fokus mycket på e-handel, säger Ann-Heléne Klasson.
Hon pekar också på Falkenbergs kommuns höga ambitioner som en företagsvänlig kommun.
-Näringslivsklimatet är redan riktigt bra med en åttondeplats nationellt i den senaste rankingen från Svenskt näringsliv. Men vi ser möjligheter att ytterligare stärka kontakterna med näringslivet för att tillsammans skapa intresse för upphandling och etablera en tätare dialog
-Utöver det har vi också inlett ett arbete med att knyta upphandlingsenheten närmare kommunens hållbarhetsavdelning för att tillsammans arbeta med att utveckla arbetet kring hållbarhet och de krav som vi ställer i våra upphandlingar, säger Ann-Heléne Klasson.
Hur har det varit att börja nytt jobb under pandemin?
-Jag ser nog både för- och nackdelar. Vi har en riktigt bra modell som gjort att jag kommit in i enhetens arbete och lära känna de fyra upphandlarna – jag finns på kontoret dagligen och medarbetarna jobbar i regel hemma men en dag per vecka på kontoret då jag verkligen får chansen att lära känna dem. Men det som kan vara svårare att få grepp om är kontakter inom kommunorganisationen som helhet när alla är så utspridda.
2017 fick Ann-Heléne Klasson SOI-priset som Årets inköpare – då verksam som upphandlare vid allmännyttiga Halmstads Fastighets AB.
Efter tolv års jobb med upphandling i Halmstad och Båstad har hon nu hittat hem.
-Jag har bott i Falkenberg under många år men det blir första gången som jag arbetar med offentlig upphandling här. Men det är inte så att jag sökt mig hem utan det var innehållet i tjänsten och de härliga medarbetarna som kändes lockande och väldigt intressant.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer