Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

HFD-klargörande om tidsfrist

En upphandlande myndighet som avbryter en upphandling kan inte förlänga tidsfristen för överprövning med argumentet att informationen om skälen för avbrytande varit bristfällig. Det framgår av en dom i Högsta förvaltningsdomstolen.

| 2021-12-30

En upphandlande myndighet påbörjade en upphandling genom ett så kallat öppet förfarande. Efter att tilldelningsbeslut meddelats underrättade myndigheten den 29 juli 2020 samtliga anbudsgivare med e-post att upphandlingen hade avbrutits. 

Som skäl för beslutet angavs ”brister i förfrågningsunderlaget”.

Dagen efter meddelades anbudsgivarna med e-post att tiden för att ansöka om överprövning av avbrytandebeslutet hade förlängts till och med den 18 augusti 2020. 

Anbudsgivaren som tilldelats avtalet begärde att få ytterligare information om varför upphandlingen hade avbrutits, vilket meddelades genom e-post den 10 augusti 2020 till enbart den anbudsgivaren. 

Anbuds­givaren skickade in en ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet den 18 augusti 2020.

Förvaltningsrätten avvisade anbudsgivarens ansökan som för sent inkommen. Kammarrätten upphävde förvaltningsrättens beslut och visade målet åter till förvaltningsrätten för prövning i sak. 

Kammarrätten ansåg att syftet med att skälen ska anges i en underrättelse om ett avbrytandebeslut är detsamma som för en underrättelse om ett tilldelningsbeslut, det vill säga att anbudsgivarna ska kunna ta ställning till om det finns anledning att ansöka om överprövning. 

Det angivna skälet för avbrytandet var inte tillräckligt utförligt för att kravet på att skälen ska anges skulle vara uppfyllt. Fristen för överprövning hade därmed inte börjat att löpa. 

Först i meddelandet den 10 augusti 2020 angavs tillräckliga skäl för att en anbudsgivare skulle kunna ta ställning till om det fanns anledning att ansöka om överprövning.

Ärendet har nu prövats av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD.

I sin dom konstaterar HFD att det framgår av lagtext och förarbeten att skälen för ett avbrytandebeslut måste anges i under­rättelsen om beslutet för att tidsfristen för överprövning ska börja att löpa. 

Det framgår emellertid inte hur skälen närmare ska anges. Av den bakom­liggande direktivregleringen följer dock att skälen får vara kortfattade. Av inte minst rättssäkerhetsskäl och för att systemet ska vara förutsägbart måste det vara tydligt när en överprövningsfrist startar, och därmed också löper ut. 

HFD anser mot denna bakgrund att det inte kan krävas att en förvalt­nings­rätt ska göra en närmare prövning av innehållet i de redo­visade skälen innan den avgör om en ansökan om överprövning av ett avbrytandebeslut har kommit in i rätt tid. 

För rättidsprövningen saknar det således betydelse om skälen är knapphändigt angivna. Vidare angavs att för underrättelser om tilldelningsbeslut räcker det inte att endast ange sådana kortfattade skäl.

Mot denna bakgrund finner HFD att den upphandlande myndigheten hade angett skäl för avbrytande­beslutet i underrättelsen den 29 juli 2020. 

Meddelandet hade också skickats till samtliga anbudsgivare. 

Fristen för att ansöka om överprövning av beslutet började därmed att löpa detta datum. 

Slutligen konstaterar HFD att till skillnad från vad som gäller för en avtalsspärr får en upphandlande myndighet inte förlänga en överprövningsfrist eftersom den är definitivt fastställd i lagstiftningen. 

Ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet hade därmed kommit in för sent. HFD bifaller därför den upphandlande myndighetens överklagande.

Läs mer: Högsta Förvaltningsdomstolen

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "HFD-klargörande om tidsfrist"

  1. KP skriver:
    30 december, 2021 kl. 08:55

    Vilken speciell (felaktig) tolkning av HFD?!
    Den domen behöver hamna i EU domstolen.

    13. Bestämmelsen i 12 kap. 12 § andra stycket genomför artikel 55.1 i direktiv 2014/24/EU om offentlig upphandling (2014 års direktiv). Av artikeln framgår att den upphandlande myndigheten snarast möjligt ska underrätta varje anbudsgivare om skälen till att den har beslutat att inte ingå eller tilldela ett avtal efter anbuds infordran. Av skäl 82 i direktivet framgår att en upphandlande myndighet ska ge berörda anbudsgivare en kortfattad redogörelse av relevanta skäl för vissa av de centrala beslut som fattas under upphandlingsförfarandets gång.
    2. Som skäl för beslutet att avbryta upphandlingen angavs ”brister i Förfrågningsunderlaget”.

    Ett FFU har oerhört många delar. Eftersom enbart i specifika fall en upphanlig kan avbrytas ska det framgå tydligt vilken del av FFU:et berörs. HFD kan underlätta kunskapsinhämtningen genom läsning av en bra sammanfattning i frågan – ”Avbrutna upphandlingar
    – Ansvar i gränslandet mellan privat och offentlig rätt.”

  2. Upphandlarn skriver:
    2 januari, 2022 kl. 14:05

    Vad är skillnad mellan en överprövningsfrist och avtalsspärr? Min tolkning av lagen är att upphandlande myndighet har rätt att förlänga avtalsspärren / överprönvningsfristen.

  3. Josef Dadoun skriver:
    4 januari, 2022 kl. 13:44

    Upphandlarn: En avtalsspärr gäller vid tilldelningsbeslut och innebär att avtal inte får tecknas, se 20:11 LOU. När en upphandling avbryts så finns ju inget syfte att skriva avtal och således löper heller inte någon “avtalsspärr”, utan då löper överprövningsfristen istället med anledning av avbrytande av upphandling, enligt 20:12 LOU.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026