Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

HFD-klargörande om tidsfrist

En upphandlande myndighet som avbryter en upphandling kan inte förlänga tidsfristen för överprövning med argumentet att informationen om skälen för avbrytande varit bristfällig. Det framgår av en dom i Högsta förvaltningsdomstolen.

| 2021-12-30

En upphandlande myndighet påbörjade en upphandling genom ett så kallat öppet förfarande. Efter att tilldelningsbeslut meddelats underrättade myndigheten den 29 juli 2020 samtliga anbudsgivare med e-post att upphandlingen hade avbrutits. 

Som skäl för beslutet angavs ”brister i förfrågningsunderlaget”.

Dagen efter meddelades anbudsgivarna med e-post att tiden för att ansöka om överprövning av avbrytandebeslutet hade förlängts till och med den 18 augusti 2020. 

Anbudsgivaren som tilldelats avtalet begärde att få ytterligare information om varför upphandlingen hade avbrutits, vilket meddelades genom e-post den 10 augusti 2020 till enbart den anbudsgivaren. 

Anbuds­givaren skickade in en ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet den 18 augusti 2020.

Förvaltningsrätten avvisade anbudsgivarens ansökan som för sent inkommen. Kammarrätten upphävde förvaltningsrättens beslut och visade målet åter till förvaltningsrätten för prövning i sak. 

Kammarrätten ansåg att syftet med att skälen ska anges i en underrättelse om ett avbrytandebeslut är detsamma som för en underrättelse om ett tilldelningsbeslut, det vill säga att anbudsgivarna ska kunna ta ställning till om det finns anledning att ansöka om överprövning. 

Det angivna skälet för avbrytandet var inte tillräckligt utförligt för att kravet på att skälen ska anges skulle vara uppfyllt. Fristen för överprövning hade därmed inte börjat att löpa. 

Först i meddelandet den 10 augusti 2020 angavs tillräckliga skäl för att en anbudsgivare skulle kunna ta ställning till om det fanns anledning att ansöka om överprövning.

Ärendet har nu prövats av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD.

I sin dom konstaterar HFD att det framgår av lagtext och förarbeten att skälen för ett avbrytandebeslut måste anges i under­rättelsen om beslutet för att tidsfristen för överprövning ska börja att löpa. 

Det framgår emellertid inte hur skälen närmare ska anges. Av den bakom­liggande direktivregleringen följer dock att skälen får vara kortfattade. Av inte minst rättssäkerhetsskäl och för att systemet ska vara förutsägbart måste det vara tydligt när en överprövningsfrist startar, och därmed också löper ut. 

HFD anser mot denna bakgrund att det inte kan krävas att en förvalt­nings­rätt ska göra en närmare prövning av innehållet i de redo­visade skälen innan den avgör om en ansökan om överprövning av ett avbrytandebeslut har kommit in i rätt tid. 

För rättidsprövningen saknar det således betydelse om skälen är knapphändigt angivna. Vidare angavs att för underrättelser om tilldelningsbeslut räcker det inte att endast ange sådana kortfattade skäl.

Mot denna bakgrund finner HFD att den upphandlande myndigheten hade angett skäl för avbrytande­beslutet i underrättelsen den 29 juli 2020. 

Meddelandet hade också skickats till samtliga anbudsgivare. 

Fristen för att ansöka om överprövning av beslutet började därmed att löpa detta datum. 

Slutligen konstaterar HFD att till skillnad från vad som gäller för en avtalsspärr får en upphandlande myndighet inte förlänga en överprövningsfrist eftersom den är definitivt fastställd i lagstiftningen. 

Ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet hade därmed kommit in för sent. HFD bifaller därför den upphandlande myndighetens överklagande.

Läs mer: Högsta Förvaltningsdomstolen

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "HFD-klargörande om tidsfrist"

  1. KP skriver:
    30 december, 2021 kl. 08:55

    Vilken speciell (felaktig) tolkning av HFD?!
    Den domen behöver hamna i EU domstolen.

    13. Bestämmelsen i 12 kap. 12 § andra stycket genomför artikel 55.1 i direktiv 2014/24/EU om offentlig upphandling (2014 års direktiv). Av artikeln framgår att den upphandlande myndigheten snarast möjligt ska underrätta varje anbudsgivare om skälen till att den har beslutat att inte ingå eller tilldela ett avtal efter anbuds infordran. Av skäl 82 i direktivet framgår att en upphandlande myndighet ska ge berörda anbudsgivare en kortfattad redogörelse av relevanta skäl för vissa av de centrala beslut som fattas under upphandlingsförfarandets gång.
    2. Som skäl för beslutet att avbryta upphandlingen angavs ”brister i Förfrågningsunderlaget”.

    Ett FFU har oerhört många delar. Eftersom enbart i specifika fall en upphanlig kan avbrytas ska det framgå tydligt vilken del av FFU:et berörs. HFD kan underlätta kunskapsinhämtningen genom läsning av en bra sammanfattning i frågan – ”Avbrutna upphandlingar
    – Ansvar i gränslandet mellan privat och offentlig rätt.”

  2. Upphandlarn skriver:
    2 januari, 2022 kl. 14:05

    Vad är skillnad mellan en överprövningsfrist och avtalsspärr? Min tolkning av lagen är att upphandlande myndighet har rätt att förlänga avtalsspärren / överprönvningsfristen.

  3. Josef Dadoun skriver:
    4 januari, 2022 kl. 13:44

    Upphandlarn: En avtalsspärr gäller vid tilldelningsbeslut och innebär att avtal inte får tecknas, se 20:11 LOU. När en upphandling avbryts så finns ju inget syfte att skriva avtal och således löper heller inte någon “avtalsspärr”, utan då löper överprövningsfristen istället med anledning av avbrytande av upphandling, enligt 20:12 LOU.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026