![](https://upphandling24.se/wp-content/uploads/2025/02/www.bana_.jpg)
Beloppet är det maximala enligt gamla lagstiftningen – sedan ifjol kan 20 miljoner kronor dömas ut i upphandlingsskadeavgift.
Konkurrensverket ansökte om avgiften i slutet av 2023 och förra veckan meddelade Förvaltningsrätten dom.
Domstolen bifaller myndighetens ansökan i sin helhet med en bedömning att tilläggsavtalet mellan Region Stockholms trafiknämnd och entreprenören Gülermak var så omfattande med nya villkor att en ny upphandling borde ha genomförts.
Ändringarna – med bland annat ny ersättningsmodell och slopande av en vitesbestämmelse – var väsentliga och därmed inte tillåtna enligt lagen om upphandling i försörjningssektorerna, LUF.
Tilläggsavtalet slöts i januari 2023, värderat till minst 300 miljoner kronor. Ursprungsavtalet var från september 2020 med ett kontraktsvärde på 1,3 miljarder kronor, för att bygga snabbspårväg som Kistagrenens del i utbyggnad av Tvärbanan i Stockholm.
Förra sommaren valde SL inom Region Stockholm att avsluta samarbetet med hänvisning till brister i ekonomiska garantier och att underleverantörer inte fått betalt.
Trafiknämnden har argumenterat för att det varit en extraordinär samhällssituation med pandemin och kriget i Ukraina med bland annat ökade materialpriser som grund för att hänvisa till oförutsebara omständigheter.
Men Förvaltningsrätten motsätter sig jämförelser med direktupphandlingar och ändrade avtal under pandemin för att klara skydda patienters och personals liv och hälsa med hänvisning till att Medicarrier – som också är ett bolag inom Region Stockholm – slapp upphandlingsavgift för inköp av undersökningshandskar under pandemin.
”Förvaltningsrätten finner att samma hänsynstagande inte gör sig gällande vid utbyggandet av kollektivtrafik och förseningar i sådant arbete. Vad Trafiknämnden anför i denna del utgör inte skäl att sätta ned avgiften.”
Presstjänsten inom Region Stockholm skriver i ett mejl att man inte kommenterar domen eftersom den för närvarande analyseras för att ta ta ställning till ett eventuellt överklagande.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer