Även Storstockholms lokaltrafik, SL, och Skånetrafiken deltar i ett arbete med att skärpa kraven. Därmed tar de tre stora trafikhuvudmännen ett ansvar för hela branschen, rapporterar Bussmagasinet.
Skånetrafiken har särskilt fokuserat på barns rättigheter efter samverkan med Rädda barnen med en upphandling av stadbusstrafiken i Lund som ”pilot”.
Västtrafik kommer att kräva att bussföretagen utifrån den uppförandekod som gäller ska kunna visa att bussarna tillverkats med hänsyn till mänskliga rättigheter.
–Vi arbetar nu med att forma en vassare kravställning och uppföljning av att kraven verkligen följs. Det är ett svårt arbete eftersom det kräver transparens i leverantörskedjor som ofta är både långa och komplicerade, säger Hanna Björk, hållbarhetschef vid Västtrafik, till bussmagasinet.se
–Det här kräver engagemang, inte bara från oss på upphandlarsidan utan även från våra partners trafikföretagen, likaså fordonstillverkarna. Vi ska se till att uppförandekoden följs och i det ligger också att de trafikföretag som kör för oss ska kunna visa att deras leverantörskedjor klarar kraven i koden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer