Förlaget från myndigheten – i en utredning som regeringen initierat – är istället avgränsade betygssystem för jämförbara kontrakt.
Ett heltäckande system för alla leverantörer bedöms av Konkurrensverket som olämpligt utifrån den administration som antas krävas och begränsningar i gällande regelverk.
Sofia Lundberg har lett en forskargrupp som inom ramen för SNS forskning som 2022 föreslog en modell med leverantörsrating.
Hon ser positivt på myndighetsrapporten – trots invändningarna i delen om ett heltäckande system.
– Det är en bra genomlysning där Konkurrensverket tagit sitt uppdrag på allvar och föreslår steg i rätt riktning. Jag skulle nog säga att det är mer än vi i forskargruppen hade hoppats på.
– Vi skrev ju också i vår rapport att det var orealistiskt att tänka sig ett fullskaligt system dag ett utan det här är någonting som behöver byggas successivt och där man drar lärdom över tid, säger Sofia Lundberg, som är professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan inom Umeå universitet.
Konkurrensverket föreslår nu regeringen att uppmuntra pilotprojekt med betygssystem.
– Det är en bra början och ett läge nu för nyfikna myndigheter att kliva fram, tycker Sofia Lundberg.
Hon tillägger att det finns en värdefull förlaga – Trafikverkets leverantörsuppföljningssystem Upplev som användes mellan 2014 och 2022.
– Det vi föreslagit är egentligen en uppskalad version av Upplev. Svårare än så är det inte.
I Konkurrensverkets nej till ett heltäckande betygssystem ligger farhågor om att det skulle bli administrativt betungande och rättssäkerhetsaspekter.
Sofia Lundberg har invändningar mot delar av utredningen.
– Jag tycker inte man kan landa i att den administrativa kostnaden överskrider nyttan – för det krävs en djupare analys. Sedan talar Konkurrensverket också om betygssystem med avgränsningen till kontrakt med gemensamma krav och villkor som utförs med liknande förutsättningar. Det tycker jag låter svårt om man tänker sig att myndigheter med olika behov ska samordna sig.
– Det känns också som att Konkurrensverket missuppfattat vilka kvalitetsaspekter som är rimliga att fånga upp med betyg. Det är inte så att man ska begära kvalitet utöver det som avtalats – däremot att det ska ha betydelse med kvalitetsdimensioner som är svåra att skriva in i avtal, säger Sofia Lundberg.
Hon ser ett starkt stöd från upphandlare för ett betygssystem:
– När vi presenterar våra analyser på olika konferenser så tas det genomgående emot positivt av både upphandlar- och leverantörssidan. Man efterlyser bättre förutsättningar att ta hänsyn till tidigare prestationer och ser också detta som en möjlighet att ge avtalsuppföljning större tyngd, säger Sofia Lundberg.
Tidigare i höst gav Produktivitetskommissionen – som jobbat på uppdrag av regeringen – stöd till en betygsmodell som ett av flera reformförslag inom offentlig upphandling
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer