Sedan halvårsskiftet avvänder sig kommunen av index för skolskjutsar och andra dieselintensiva avtal på ett nytt sätt i linje med leverantörmarknadens önskan.
— Innan har det varit avstämning en gång om året, men nu har vi ändrat så att det blir avstämning en gång i kvartalet så att de har chans att reglera priserna både upp och ner, berättar Thomas Dalsmyr, upphandlingsledare på Sävsjö kommun, till Smålands Dagblad.
För Sävsjö kommun ger den nya modellen en merkostnad för enbart skolskjutsarna med 800 000 kronor (cirka 7 procent) för 2022.
Men genom att vara tillmötesgående mot marknaden hoppas kommunen lägga en grund för hög konkurrens i kommande upphandlingar
— Vi vill ju ha kvar företag som kan leverera till oss, säger Thomas Dalsmyr.
Sveriges bussföretag – som är en del av Transportföretagen – hyllar strategin. På Linkedin kallar branschutvecklaren Lars Annerberg Sävsjö kommun för ett föredöme som hanterar avtalen seriöst och att sådana lösningar, till följd av ökade drivmedelspriser, i längden kommer att gynna båda parter.
Sveriges busssföretags vice vd Anna Grönlund ser Sävsjö som ett ”utmärkt gott exempel”.
En bra idé kan jag tycka, vilket index använder ni er av.