På en sexgradig skala ges kommunal upphandling ett snittbetyg på 2,66, en liten ökning sedan fjolårets bottennotering på 2,63.
Betyget bygger på den stora enkätundersökning som Svenskt näringsliv genomför årligen med över 30 000 svar.
En fullständig kommunranking med enkäten som grund kommer att presenteras först i höst, men Vårgårda följt av Munkfors och Grästorp är de kommuner som får högsta sammanfattande omdöme.
Utvecklingen har gått mot ett allt högre totalbetyg, där särskilt mindre kommuner får bättre omdömen av företagen, men Svenskt Näringsliv konstaterar att omkring 80 procent av kommunerna inte når upp till nivån godtagbart för upphandling.
Sedan ifjol är upphandling en rankinggrundande fråga.
–Upphandlingen släpar efter. Här måste kommunsverige bättre möta de krav som näringslivet har. Företagen vill in på de här marknaderna, men försättningarna att delta på ett bra sätt ges inte. Så det finns mer att göra, kommenterar ansvarige avdelningschefen Björn Lindgren i en presentation av enkätundersökningen på Svenskt näringslivs webbplats.
I Stockholmsregionen är det endast Upplands Väsby, Sollentuna och Danderyd som når upp till godkänd nivå enligt Svenskt näringslivs klassificering.
Upplands Väsbys kommuns upphandlingschef Cecilia Durchbach säger i en kommentar:
–Vi får ju inte särbehandla våra lokala företag, men eftersom vi tycker att de är otroligt viktiga för kommunen så försöker vi hjälpa dem och bidra på andra sätt. Till exempel har vi utbildningar i LOU och hur man lämnar anbud, vi har många leverantörsträffar både generella och inför specifika upphandlingar där vi försöker ta till oss företagarnas synpunkter.
Vallentuna kommun lyfts fram som exempel på en kommun som förbättrat sitt betyg inom upphandling.
–Vi har ett tydligt uppdrag att skapa ett näringslivsklimat i toppklass. Därför har vi genomfört en rad konkreta åtgärder. Till exempel har vi det senaste året haft tre digitala anbudsskolor, skapat en leverantörsbank där leverantörer kan registrera sig och genomfört ännu fler leverantörsdialoger.
-Resultatet i denna undersökning är en del av vår uppföljning och vi ser att våra åtgärder ger resultat. Vi kommer fortsätta att fokusera på service, bemötande och att Vallentuna ska vara en god partner till näringslivet, säger Linda Jansson, upphandlingschef Vallentuna kommun, i en artikel på Svenskt näringslivs webbplats.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer