Värderingsnämnden har enligt Skellefteå kommun fastställt värdet på arbetet som den tidigare entreprenören, Kauno Tiltai, utfört till 179 miljoner kronor.
Företaget har framfört anspråk på 275 miljoner kronor och har enligt lokaltidningen Norran fått betalt med 214 miljoner kronor.
– Vi kan konstatera att värderingsutlåtandet stödjer det vi har framfört till värderingsnämnden. Det bekräftar även att vår bedömning i juni 2023 var korrekt. När entreprenören inte längre levererade enligt avtalet, var det både nödvändigt och motiverat att stoppa betalningarna, säger Thérese Bäckström Zidoli, projektchef vid Skellefteå kommun.
Avtal med Kauno skrevs 2021 för att bygga Karlgårdsbron i Skellefteå till ett fast pris på 202 miljoner kronor.
Kostnaden skenade sedan iväg utifrån behov av att gå ifrån en konstruktion med pontonbryggor då lågt vattenstånd krävde en pålbrygga.
Närmare hälften av det arbetet som Kauno hann utföra består också av ÄTA-arbeten. Skellefteå kommun kommer nu att analysera värderingsutlåtandet som underlag inför beslut om fortsättning av den juridiska processen.
– En process kostar pengar, och vi måste bedöma hur stor sannolikhet det är att få tillbaka något, säger Thérese Bäckström Zidoli till Norran.
Kauno Tiltai hoppade av som entreprenör 2024 och Skanska har sedan upphandlats för att färdigställa bron.
Umeåprofessorerna Sofia Lundberg och Tom Madell har i SvT-inslag om ”brohaveriet” – där slutkostnaden nu beräknas till 740 miljoner kronor – dömt ut den ursprungliga upphandlingen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer