Konkurrensverket svalde enkronasbud när myndigheten upphandlade interaktiva vägledningar. Detta i kontrast till ”rådgivningsbudskapet” som handlar om hur denna typ av budgivning kan motverkas.
En av de tre utvalda ramavtalsleverantörerna, Creative Learning, prissatte sina tjänster i två av fyra kategorier med en krona i timmen. Autotech Teknikinformation valdes samtidigt bort på grund av priset.
Tommy Lundström, vd på Autotech, säger till Computer Sweden:
– Jag hoppas verkligen att Konkurrensverket inte är så naiva att de kalkylerar med att de genom den här upphandlingen nu får en massa projektledningstimmar levererade för bara en krona.
Kristina Geiger, avdelningschef på administrativa avdelningen på Konkurrensverket, anser inte att några fel är begångna i upphandlingen. Hon poängterar att hela varukorgen utvärderades:
– Vi gjorde bedömningen att det inte fanns skäl att ifrågasätta anbudet på grund av de låga priserna i två av kategorierna.
Det saknas inte exempel på upphandlingar som omöjliggör taktikbud. Stockholms stad krävde i sin IT-konsultupphandling nyligen att timpriserna för de olika tjänstekategorierna inte fick avvika för mycket från varandra.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer