Estonian Air hann bara trafikera sträckan mellan Örebro och Köpenhamn i två veckor. Bolaget har satts i konkurs eftersom det inte kan betala tillbaka det felaktiga statsstöd som inkasserats efter finanskrisen år 2009.
Estonian Air har upprepade gånger under de senaste fem åren fått offentliga bidrag utan att genomföra nödvändig omstrukturering. Det handlar om cirka 90 miljoner euro. Enligt Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, är detta både dålig hushållning med skattemedel samt orättvist mot konkurrenterna.
– Företag bör konkurrera med en hållbar affärsmodell istället för att förlita sig på stöd från staten för att kunna stanna på marknaden, säger hon.
Den upphandlade flyglinjen mellan Örebro och Köpenhamn fortsätter dock. Adria Airways kommer trafikera sträckan.
Passagerare som har bokade biljetter och ska resa efter den 11 november måste på egen bekostnad boka om sin resa. Därefter är det möjligt att från den estniska staten få återbetalning av den gamla biljetten. Krav kan registreras under tre månader och utbetalningarna startar den 12 december.
Samtidigt som Estonian Air försvinner etableras Nordic Aviation Group. Det nya flygbolaget, som har ny styrelse och alltså startar skuldfritt, kommer att inledningsvis trafikera åtta internationella rutter med inhyrd kapacitet.
Nextjet har hyrt in flygplan från det estniska bolaget för att knyta samman Arvidsjaur och Gällivare med Stockholm/Arlanda. Bolaget meddelar att trafiken fortsätter, men att restiden kan förlängas i och med att man inte kan garantera jetflyg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer