Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Konsult fakturerade 200 procent

Ett bemanningsföretag hyrde ut samma konsult på heltid till kommunerna Kungsbacka och Härryda – samtidigt. Nu har händelsen polisanmälts.

| 2025-04-07

När Kungsbacka kommun behövde hyra in en socialsekreterare anlitades ett stort bemanningsföretag som i sin tur anlitade ett annat konsultföretag.

Problemet var bara att konsulten samtidigt fakturerade även Härryda kommun för 100 procents arbete. Det berättar Kungsbacka- Posten.

Avtalet sades upp direkt när det uppdagades och händelsen har polisanmälts.

– Vi ser oerhört allvarligt på det här, säger Ivan Stipic, förvaltningschef på Individ- och familjeomsorg i Kungsbacka, till tidningen.

Konsulten har varit inhyrd av Kungsbacka kommun sedan mitten av december.

Konsultens chef vill inte uttala sig, rapporterar Kungsbacka-Posten.

Läs mer: Härryda KommunKungsbacka KommunVälfärdsbrott

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Konsult fakturerade 200 procent"

  1. Lisa O Andersson skriver:
    8 april, 2025 kl. 09:47

    Om man kan utföra jobbet man har anlitats till att utföra på ett tillfredsställande vis och om det inte finns hinder i avtalet för att samtidigt jobba för andra kunder – finns det då ett problem?
    Bara för att kunden uppskattar jobbet till en heltid betyder det inte att konsulten inte kan utföra det på mindre tid. Om det var fast pris så bör det ju absolut vara fair. Om det var timpris så kan man kanske ifrågasätta men att en konsult jobbar 80 timmar i veckan är kanske inte så ovanligt. Återigen – var kvaliteten i leveransen tillfredsställande?
    Kan givetvis finnas mer i ärendet som gör att polisanmälan är rimlig… ovan är enkom en reflektion baserat på vad som framgår av texten.

  2. Kalle Kula skriver:
    8 april, 2025 kl. 13:53

    Det absolut vanligaste vid inhyrning av socialsekreterare på konsultbasis är att det görs på timmar.
    Så för att det skulle vara korrekt från leverantörens sida skulle konsulten vara tvungen att arbeta Härrydas 100% plus de timmar som sedan sålts till Kungsbacka vilket ju som sagt inte är omöjligt men kanske inte det bästa ur kvalitets- eller arbetsmiljöhänseende.

  3. Leverantör skriver:
    8 april, 2025 kl. 15:18

    Även om arbetet utförs på löpande räkning med timmar så är det i detta speciella fall intressant att veta när på dygnet och vilka dagar arbetet utfördes.
    Om det däremot kravställts att arbetet ska ske på kommunens kontor så blir det orimligt för ingen kan ju vara på 2 ställen samtidigt.
    Det finns ingenting som säger att antalet arbetade timmar kan överstiga 40 per vecka, men troligen inte över en längre tidsperiod. I konsultbranschen är det vanligt med mer timmar än 40 om man räknar fakturerade halvtimmar.
    Det framgår kanske av den dagbok som konsulten upprättat hur och när timmarna utförts?
    För att kunna veta i detalj behöver man ha fakta i ärendet och inte bara ett tyckande och antagande.
    Att en polisanmälan upprättats tyder på att det finns fakta bakom.

  4. Johan skriver:
    18 april, 2025 kl. 21:38

    Lämpligt är att kräva att konsulter jobbar på plats hos kunden. Att hyra in konsulter som tillåts jobba på distans möjliggör tyvärr för att vissa är överdrivet kreativa och jobbar åt flera kunder samtidigt. Särskilt blir detta beteende vanligt när upphandlingar görs med låga krav och lägsta pris, vilket gör att avtal tecknas på typ 500 kr/tim. Då blir konsultbolagen lockade att räkna timmarna med alternativa metoder för att inte gå back på uppdragen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026