Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

| 2025-05-08
Bolagsverket
Bolagsverket med säte i Sundsvall.

Det framgår av den årliga redovisning som Bolagsverket lämnat in till regeringen. Leverantörskontrollutredningen presenterade sitt förslag 2023 och i årets regleringsbrev för Bolagsverket har en tidsplan fastställts för införandet.

Att en heltäckande tjänst dröjer till 2028 har vållat politisk debatt. I redovisningen till regeringen ges en närmare beskrivning av arbetet med kontrolltjänsten och planeringen med ”delleveranser” med start i slutet av 2026.

Version ett blir det dock högst begränsad. ”Piloten” kommer att erbjudas en ”mindre mängd användare” och med avgränsningar som endast LOU, kontroll av leverantörer som är aktiebolag och principen ”ett organisationsnummer per fråga”.

Information från domstolarna kommer inte att ingå i ”piloten” utan istället en speciell ordning där upphandlande enhet får information om en leverantörsföreträdare inte ingår i polisens belastningsregister.

”Om det däremot blir en träff i belastningsregistret kommer denna information inte att tillfogas i sammanställningen till den upphandlande myndigheten/enheten, utan istället tala om att tjänsten inte kan lämna något svar från belastningsregistret i denna version av tjänsten.”, skriver Bolagsverket.

Myndigheten håller i nuläget öppet för en teknisk lösning där upphandlingsverktyg integreras mot kontrolltjänsten eller att kontrollen görs via en fristående e-tjänst. En knäckfråga där är att få klarhet om rättsläget för att lämna ut information från tjänsten via en privat aktör.

I redovisningen till regeringen pekar Bolagsverket på en rad svårigheter med att bygga upp samordnad registerkontroll. Några exempel:

  • Flera myndigheter som ska bistå med information till tjänsten, bland dem Polisen, saknar gränssnitt för att ge information i realtid med risk för att tjänsten kan upplevas som långsam.
  • De myndigheter som ska bistå med information har inget uttalat uppdrag för arbetet med risk för att det inte prioriteras.
  • Rättsläget är oklart i brist på lagrådsremiss eller proposition.
  • Övergångsregler kan behövas om möjligheten till sanningsförsäkran upphör innan en komplett kontrolltjänst finns på plats.
  • Kontrollen av filialer till utländska företag som deltar i offentlig upphandling behöver förtydligas.

SKR:s jurist Robin Anderson Boström har följt processen med att införa tjänsten för samordnad registerkontroll och varit kritisk mot 2028 som ett sent slutår.

Han har tagit del av Bolagsverkets lägesrapport och analys:

– Många av de farhågor som Bolagsverket lyfter fram i sin delrapport är förståeliga, säger Robin Anderson Boström.

– De har fått uppdraget att utveckla ett system för samordnad registerkontroll utan att bakomliggande regelverk slutligen fastställts. Delrapporten gör det tydligt att lagstiftningsarbetet måste färdigställas för att Bolagsverket ska ges nödvändiga förutsättningar för sin leverans.

Robin Anderson Boström tillägger:

– Bolagsverkets tveksamhet kring att dela information via upphandlingsverktyg är förståelig i relation till uppgifter ur Belastningsregistret. För att göra detta möjligt krävs en djupare utredning avseende metodiken samt eventuellt ytterligare lagändringar.

– Avseende övriga informationsmängder finns det förutsättningar att dela via upphandlingsverktygen redan idag. Delegationen mot arbetslivskriminalitet har till och med i sitt slutbetänkande föreslagit att dessa övriga informationsmängder bör delas med den breda allmänheten utan begränsningar.

Läs mer: BolagsverketLeverantörskontrollRobin Anderson Boström

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026