Det är ungefär nu som någon brukar säga: “Det där borde vi följa upp.” Och ja, man borde inte bara följa upp – man borde göra det NU. För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter dem stå.
Sanningen är att vintern är årets mest brutala kvalitetskontrollant. Den bryr sig inte om hur bra avtalet ser ut. Den bryr sig bara om om plogbilen kommer i tid eller om någon glider fram som Bambi på blankis.
Och just därför finns det några saker som måste följas upp nu, innan nästa snöfall gör oss filosofiska igen.
Först ut: beredskapen. Alla leverantörer säger att de är redo. Men är de redo på riktigt, eller “redo” på det där sättet man själv är när man säger att man ska börja träna på måndag? Man måste kolla maskiner, personal och jourlistor – i verkligheten, inte i en mapp med dokument döpta till “Uppdaterad version slutlig FINAL_nu_funkar_det_verkligen”.
Sen har vi responstiderna. Detta magiska ord som betyder allt på vintern och inget i juli. Det är nu man ser om “snabb utryckning” betyder tio minuter eller “vi kommer så fort vi skottat fram bilen”.
Nästa punkt: rutterna. På kontoret ser de alltid rimliga ut. Det är först i skarpt läge man inser att någon lagt en plogsträcka genom tre rondeller, två backar och ett helt villaområde där folk parkerar på båda sidor “för det brukar gå bra”. Man måste ut och följa upp rutterna, annars vet man inte om avtalet håller eller bara håller tummarna.
Materialåtgång – ja, det där är alltid lika spännande. En del entreprenörer sprider salt som om de försöker konservera hela kommunen för framtiden. Andra verkar spara på det som om de får bonus när halkolyckorna går upp. Uppföljning är det enda sättet att se om mängderna matchar behovet eller om vi håller på att bygga ett nytt Döda havet.
Dokumentationen är också värd en titt. Eller rättare sagt: den är värd att faktiskt finnas. För vinterväghållning utan loggar är som att säga “jag lovar att jag gjorde det” utan att någon såg dig. Och vinter är inte en säsong där vi jobbar på hedersord.
Och så har vi kommunikation. Man vill gärna tro att allt är tydligt och fungerande, men ibland känns det som att man försöker nå någon genom att ropa i en snöstorm. Om journumret leder till en telefon som ringer i väskan på någon som är och handlar – ja, då är det dags att följa upp.
Det fina med allt detta är att humor hjälper oss att överleva vintern, men uppföljning hjälper oss att överleva avtalet. För om vi inte följer upp nu, när det verkligen gäller, så är det inte vinterväghållningen som spårar ur – det är hela vår förmåga att veta vad vi faktiskt köpt.
Och vintern är inte nådig när den ger feedback. Den kör inga performance reviews. Den levererar bara verklighet, rakt av.
Så vill man undvika att nästa snöfall blir en repris på “det där året då allt gick åt skogen”, då finns det bara en sak att göra: ut och följ upp. Just nu. Innan vintern hinner före.
TEXT: Arian Dushku, avtalscontroller, Lunds kommun
“För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter dem stå.”
Herregud, den grabben ges för stor plattform…
Alexander – Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig. Jag hoppas att ingen tvingar dig läsa dem.
Gillar du inte det jag skriver så får du mer än gärna skrolla vidare.
Arian, återigen bra och välskrivet.
Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur och av vem det görs bäst? För mig har det alltid varit viktigt att se till att kärnverksamheten äger behov inför upphandling och därefter har kapacitet och förmåga att äga leverantörsstyrningen under avtalets levnad. Från inköp-/upphandlingssidan kan vi bidra med stöttning om:
– KPI
– Incitament
– Vite
– Tillse korrekt prissättning/fakturakontroller
– Beräkna prisjustering
– Avtalsadministration i upphandlings- och inköpssystem
– Bistå vid avtalstolkning och leverantörsdialog
Bra samarbete mellan inköp och kärnverksamhet tror jag är nyckeln.