Länsrätten har beslutat att tillfälligt stoppa SL:s upphandling av tunnelbanetrafiken. Veolia, som driver tunnelbanan idag och som förlorade upphandlingen, menar att deras anbud innebär en lägre kostnad för SL. Veolia låg 2,5 miljarder kronor lägre än det vinnande anbudet från MTR, under de åtta år avtalet gäller.
– Veolias anbud innebär lägst kostnad för SL, samtidigt som en bättre kvalitet uppnås under kontraktstiden. Vårt anbud har många kraftfulla lösningar för att få ännu fler nöjda resenärer. Vi räknar med att nå upp till 90 procent nöjda resenärer de närmaste åren, säger Tomas Wallin, vd för Veolia Transport Sverige.
Trots prisskillnaden beslutade SL:s styrelse att tilldela det Hongkongbaserade företaget MTR kontraktet. Därför ifrågasätter Veolia Transport bland annat SL:s utvärderingsmodell.
– Vi eftersträvar en rättvis bedömning. Pris och kvalitet måste värderas utifrån verklighetsbaserade strikta kriterier och inte enligt en modell som ger utrymme för godtycke. Det är en av de frågor vi nu vill få prövad, säger Tomas Wallin.
Nu pågår processen i länsrätten och båda parter ges möjlighet att yttra sig. Därefter fattar länsrätten beslut.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer