– I det här fallet handlar det om en kampanj mot ANDT, alltså att förebygga att unga använder alkohol, narkotika, dopningsmedel och tobak, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för ANDT-frågor i Västra Götaland.
Länsstyrelsen vill därför nå ut till ungdomar genom att teckna ramavtal av förmedlingstjänst av influencers.
Länsstyrelsen tecknar alltså inte avtal med varje person utan det sker genom en förmedlingsbyrå.
– Vi använder oss av sociala medier för att kommunicera i en kanal där de unga vuxna finns. Tv eller annonser skulle nog inte fungera, säger Lennart Rådenmark och berättar att de producerat animerade sketcher för att nå fram.
Han säger att tonårsföräldrar numera har blivit mer restriktiva med att köpa ut alkohol till sina barn. I stället vill länsstyrelsen påverka tonåringars äldre syskon och kamrater att de inte langar alkohol.
Upphandlingen är länsstyrelsegemensam och samordnas av Västra Götaland. Sista ansökningsdag är den 19 november.
”Då detta är ett relativt nytt begrepp och omfattningen inte är prövad sedan tidigare kan Länsstyrelsen inte förbinda sig att avropa bestämd kvantitet eller värde. Lika svårt är det att uppskatta ramavtalets värde med eventuella förlängningar och optioner”, skriver man om upphandlingen.
ANDT-strategin beslutades av regeringen 2016 . Det övergripande målet är ett samhälle fritt från narkotika och dopning, och med minskade skador orsakade av alkohol och ett minskat tobaksbruk.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer