Första arbetsdagen gjordes 4 mars vid den myndighet som verkar för säker och tillgänglig kommunikation i Sverige och där inte minst den geopolitiska utvecklingen ställer nya krav.
Med ett utökat uppdrag planerar PTS för en tillväxt med omkring 100 tjänster, från nuvarande 450, och inköps- och upphandlingsenheten ska vara en del av den av utvecklingen.
– I nuläget har vi fem tjänster – inklusive min som enhetschef. Men vi är på väg att utöka med ytterligare två tjänster under året, säger Gustav Blomberg.
– Just att jobba med parallella processer känns superspännande – att både stärka Inköps- och upphandlingsenheten och följa myndighetens utveckling med ett bredare uppdrag och där vi blir alltmer relevanta utifrån bland annat ett säkerhets- och försvarsperspektiv.
Gustav Blomberg ser också ett gränssnitt mellan säkerhetsaspekter och digitalisering som särskilt intressant.
Han har rekryterats från Adda Affärsconcept där han var verksamhetsområdeschef för it och digitalisering.
– Med konsultperspektivet därifrån har jag rätt bra överblick över en mängd myndigheter och inköpsorganisationer. I en jämförelse ser jag att PTS kommit långt med att hitta ett bra samspel mellan inköps- och upphandlingsenheten och olika sakkunnigområden. Så med bra arbetsformer mellan inköps- och upphandlingsenheten och beställare finns väldigt goda förutsättningar att jobba vidare med ett strategiskt inköpsarbete.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer