Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Leverantörsbyte under upphandlingens gång

Juridisk krönikaLeverantörsbyten vid fusioner och förvärv under avtalstiden är reglerat i upphandlingslagarna. För motsvarande situationer under upphandlingens gång finns emellertid ingen sådan reglering. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att de principer som gäller under avtalstiden i detta avseende även bör gälla under upphandlingen.

| 2018-10-08

Upphandlingslagstiftningen kritiseras ofta för att vara alltför rigid, och för att sätta onödiga hinder i vägen för sedvanliga företeelser i affärslivet. Något som ofta diskuterats är att partsbyte på leverantörssidan under avtalstiden som utgångspunkt har ansetts utgöra en otillåten förändring av avtalet.

I tidigare upphandlingslagar har det inte funnits bestämmelser som angivit förutsättningarna för att kunna genomföra ett tillåtet leverantörsbyte under avtalstiden, även om viss vägledning har kunnat hämtas från EU-domstolens praxis.

I de nya upphandlingslagarna som trädde i kraft 2017 (LOU, LUF och Lagen om upphandling av koncessioner, som brukar förkortas LUK) finns förhållandevis tydliga bestämmelser om ändringar av avtal i flera avseenden, bland annat vad som krävs för att ett partsbyte på leverantörssidan ska vara tillåtet.

Det slås fast att en ny leverantör får träda in i den ursprungliga leverantörens ställe till följd av företagsomstruktureringar, inklusive förvärv och sammanslagningar. Detta under förutsättning att kvalificeringskrav i den ursprungliga upphandlingen uppfylls samt att leverantörsbytet inte medför andra väsentliga förändringar av avtalet.

Frågan om leverantörsbyte till följd av fusioner och förvärv kan givetvis uppkomma även under ett upphandlingsförfarande, och inte bara under avtalstiden. Men när det gäller hur leverantörsbyten ska hanteras under upphandlingens gång finns inga bestämmelser i upphandlingslagarna som motsvarar de ovan nämnda bestämmelserna som är tillämpliga under avtalstiden.

Detta medför naturligtvis en osäkerhet för en anbudsgivare som står inför ett förvärv eller en fusion under själva upphandlingens gång. Det har heller inte funnits någon fast domstolspraxis när det gäller hur sådana situationer ska hanteras.

Det är ofrånkomligt att upphandlingslagarna sätter vissa gränser för vad som får förekomma både under och efter en upphandlings genomförande, eftersom de grundläggande principerna om bland annat likabehandling och transparens måste följas. Under förutsättning att dessa principer följs och att inga bestämmelser i lagarna överträds, är det dock vår uppfattning att upphandlingslagarna inte ska tillämpas på ett sådant sätt att ytterligare hinder skapas, som utan egentligt syfte riskerar att hindra sådant som är vanligt förekommande på marknaden.

Därför är det enligt vår uppfattning mycket positivt att se Kammarrättens i Stockholm resonemang i dom av den 17 september 2018 (KR Stockholm dom mål nr 5090-18 (180917)). Situationen i målet var att ett bolag som gett in ett anbud i en upphandling hade fusionerats med sitt moderbolag efter att anbudet givits in men innan tilldelningsbeslut fattats.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten konstaterade att situationen inte reglerades i LOU, men att bestämmelsen om leverantörsbyte under avtalstiden kunde ge ledning för bedömningen av liknande situationer under upphandlingens gång. Kammarrätten anförde i detta avseende att ”En motsatt uppfattning skulle kunna leda till att kommersiellt motiverade och civilrättsligt giltiga företagsomstruktureringar i vissa fall försvåras eller att deltagande i upphandlingsförfaranden förhindras.”.

Det är givetvis inte helt okomplicerat att låta principer, som kommer till uttryck i bestämmelser som är avpassade för en viss situation, vara vägledande även för andra – låt vara liknande – situationer.

Enligt vår uppfattning är dock frågan om partsbyte på leverantörssidan under upphandlingens gång ett exempel på när detta är lämpligt. Emellertid kan det inte nog understrykas att de grundläggande upphandlingsprinciperna alltid måste följas. Det är därför mycket viktigt att en upphandlande myndighet som ställs inför ett leverantörsbyte under en upphandling, säkerställer att upphandlingens grundläggande krav uppfylls till fullo även av den ”nya” leverantören.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Leverantörsbyte

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Anmäler Region Stockholm till KKV

Sjuka som ringde 1177 blev hänvisade till Kry utan att någon upphandling gjorts. Nu anmäler Vänsterpartiet Region Stockholm till Konkurrensverket för otillbörligt gynnande.

Foto: Mostphotos

USA upphandlar mer inhemskt

USA:s nytillträdde president Joe Biden inför tuffare krav för offentlig upphandling. Syftet är att öka köpen av inhemska produkter.

Foto: Ernst Henry Photography AB.

Ger svar om anbudstorkan

Tiden och prisfokus. Det är de två främsta anledningarna till att företag avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en undersökning som genomförts i Västra Götaland.

100 punkter för cirkulär ekonomi

Regeringen kräver tydligare resultat av offentlig upphandling som medel för omställningen till en cirkulär ekonomi. En handlingsplan med ett 100-punktsprogram finns nu på plats i samverkan med budgetsamarbetspartierna C och L.

Lena Micko

Så ska Micko underlätta för de små

Ett nytt nätverk för köpare och leverantörer. Ökade möjligheter till dialog med upphandlande myndigheter för att underlätta kommunikation och minska risken för missförstånd. Det är två saker som ska möjliggöra för fler småföretag att delta i offentliga upphandlingar, enligt civilminister Lena Micko (S).

Bryter avtal direkt efter konkurs

Konkursbeslutet hann knappt meddelas i Skåne innan Region Dalarna valde att avbryta samarbetet med Vårdinnovation. Oppositionen menar ändå att regionen agerat för sent.

Veckans jobb

Kammarkollegiet

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Nora kommun söker Upphandlingsansvarig
  • Upphandlare sökes till Folktandvården i Stockholm
  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

Anmäler Region Stockholm till KKV Anmäler Region Stockholm till KKV
USA upphandlar mer inhemskt USA upphandlar mer inhemskt
Ger svar om anbudstorkan Ger svar om anbudstorkan
100 punkter för cirkulär ekonomi 100 punkter för cirkulär ekonomi
Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs
Kräver besked av regionerna Kräver besked av regionerna
Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front

Senaste kommentarerna

  • Ger svar om anbudstorkanTyvärr är ofta en upphandlings kravställning orimlig i proportion till vad som ska levereras, många gånger förväntas en leverantör lämna...
  • Bara stora företag kan budaHur förhåller detta sig till EU´s regler?
  • Ger svar om anbudstorkanI upphandlingsvärlden har både Jan och Filippa rätt. Det finns en del entreprenörer, oftast lokala mellanstora byggentreprenörer, där ute som...
  • Ger svar om anbudstorkanFilippa har tyvärr rätt i sin dystra bild av verkligheten. Sverige är ett bananland när det gäller offentliga affärer. Bäst...
  • Ger svar om anbudstorkanJan, tillåt mig småle. Du kan omöjligen ha missat detta, om du inte är helt nyutexaminerad. Vilken myndighet jobbar du...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »