Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Livsmedelskriterierna uppdaterade

Det har kommit många synpunkter, både engagerade och direkt motstridiga, till Upphandlingsmyndigheten och arbetet med uppdaterade livsmedelskriterier, enligt Monica Sihlén. Hon konstaterar att arbetet med kriterierna nu är klart.

| 2016-12-27

– Jag har pratat med många aktörer under hösten för att ytterligare utreda specifika frågor vilket har varit en av anledningarna till att processen tagit längre tid än beräknat. Det är viktigt att kriterierna faktiskt fungerar i praktiken, säger Monica Sihlén på enheten för upphandlingsstöd på Upphandlingsmyndigheten.

Hållbarhetskriterier för livsmedel har som syfte att främja den offentliga affären genom att på mest effektiva sätt skapa tydliga förutsättningar mellan köpare och säljare gällande miljö, djurskydd och sociala krav i hela anskaffningsprocessen. Ett tydligt önskemål från uppgiftslämnarna har varit att ta fram mer information om verifikat, uppföljning och hållbarhetsvinster.

Att söka, finna och kvalitetssäkra information är en viktig del även inom den aktiva förvaltningen av livsmedelskriterierna. En extra svårighet inom livsmedel är, enligt Monica Sihlén, att leverantörskedjorna är långa och handeln är global. Av denna anledning har det även tagits fram en vägledning gällande verifikat specifikt framtagen för kriterieuppdateringen livsmedel 2016.

– Under 2017 är ambitionen att branschdialog Uppföljning ska jobba vidare med verifikat kopplat till hållbarhetskriterierna. Information på artikelnivå ökar kvaliteten i uppföljning och även om det kan vara motigt md uppföljning så är det bra att påminna sig om att livsmedelsområdet är bäst på att följa upp på artikelnivå, säger Helena Robling som är nyanställd för att stärka myndighetens arbete på livsmedelsområdet.

Hon berättar att kriterier finns inom tio produktområden och syftet är att erbjuda köparen hållbarare livsmedelsprodukter och premiera de producenter som har efterfrågad prestanda, det vill säga uppfyller de krav köparen har på odlings- och uppfödningsmetoder oavsett produktionsland. Lika viktigt, enligt henne, är även att ge de producenter som uppfyller prestandan har möjlighet att konkurrera i – och om – den offentliga affären.

Upphandlingsmyndigheten har också tagit fram en Leverantörsförsäkran som ska göra det möjligt för säljare att intyga vilka kriterier deras produkter uppfyller på artikelnivå. Om leverantörsförsäkran finns i Dabas ska den vara en sammanställning av tillgänglig information som ska efterfrågas vid uppföljning. Tilldelning av kontrakt ska kunna ske på leverantörsförsäkran om ingen utökad undersökningsplikt finns. Vid uppföljning av avtalets artiklar ska verifikat för certifieringssystem, eller likvärdigt, kunna uppvisas. De leverantörförsäkran som finns i Dabas stämmer i de allra flesta fall fortfarande. Detta beror på att kriterier kan ha fått ett versionshanteringsnummer då ordalydelsen förtydligats utan att kraven på den levererade prestandan förändrats. De kriterier som inte medför en förändring i den produktionsprestanda som efterfrågas kommer automatiskt konverteras i Dabas för att underlätta marknadsundersökningar utan att leverantören aktivt behöver tagga om hela eller delar av sitt sortiment.

Den uppdaterade leverantörsförsäkran ska bli klar inom kort.

– Kriterieöversyn är en del av den årliga aktiva förvaltningen av hållbarhetskriterierna. Nästa tillfälle till inflytande är hösten 2017 och tillsammans fortsätter vi att utveckla den offentliga affären. År 2017 kommer det dessutom finnas tillfällen för både köpare och säljare att stifta bekantskap med mina nya livsmedelkollegor Helena Robling och Eva Edin. Det ser jag fram emot, säger Monica Sihlén.

Läs mer: HållbarhetLivsmedelMiljökravSociala krav Helena RoblingKriterierLivsmedelMonica SihlénUpphandlingsmyndigheten

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026