Det var i augusti 2019 som vd:n för Lugnet i Falun AB, Lufab, tvingades lämna sin post och en granskning inleddes.
Rapporten från november 2019 visade bland annat på brister i rutiner vid upphandlingar och att den interna kontrollen brustit.
I februari 2020 presenterades en djupare rapport och då polisanmäldes den förre vd:n, bland annat misstänkt för grov trolöshet mot huvudman och förfalskning av urkund.
Åklagaren inledde en förundersökning men lade i maj ner ärendet eftersom polis och åklagare anser att de inte kan bevisa brott, enligt Falu kommuns stadsjurist Leif Nilsson.
Veronica Zetterberg (M), ordförande i Lufab, säger i ett uttalande att styrelsen anser att tidigare vd har varit oaktsam när det gäller bland annat uupphandling.
– Det har framkommit att den förre vd:n har både beställt och attesterat vissa fakturor, så får man inte göra enligt de rutiner vi har i Falu kommun. Men eftersom flera av de här sakerna är preskriberade så kan vi inte gå vidare med det här, säger hon.
Den summa som preskriptionstiden löpt ut för motsvarar cirka 5,5 miljoner kronor.
Utöver detta har det även ställts krav på en konsult som anlitats tidigare angående felaktig rådgivning rörande en tvist kring renoveringen av de välkända hoppbackarna. Det kravet kvarstår.
Konsulten krävs på cirka 8,3 miljoner kronor för felaktig rådgivning i samband med tvisten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer