
Kammarrätten i Stockholm går därmed på Förvaltningsrättens linje i en dom som meddelades tidigare i veckan.
Tio miljoner kronor är högsta avgiften enligt den äldre lagstiftning som tillämpas i målet.
Domstolen slår fast att Trafiknämnden saknade förutsättningar för ändring av kontrakt utan förgående annonsering med entreprenören Gülermak för utbyggnad av Tvärbanan i Stockholm.
Ändringarna omfattande bland annat en ny ersättningsmodell och slopande av en vitesbestämmelse genom ett tilläggsavtal som slöts i januari 2023.
Tilläggsavtalet har värderats till 300 miljoner kronor. Dess höga värde gör att Kammarrätten ser högsta upphandlingsavgift som proportionerlig.
Trafiknämnden har i rättsprocessen försökt skjuta över det juridiska ansvaret på regionägda bolaget SL. Men det underkänns av Kammarrätten, som ser nämnden som upphandlande enhet och med bland annat ett påpekande om att tilläggsavtalets giltighet var villkorat av politikernas godkännande.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer