Efter upprepade problem med förseningar och inställda turer varnade Västtrafik i september i fjol sin tågentreprenör DSB Väst. Företaget fick 60 dagar på sig att rätta till bristerna i planering, drift och uppföljning.
Den uppföljande revision som genomförts visar på förbättringar. Detta till trots konstateras att DSB Väst fortfarande inte uppfyller de utfästelser på vilka man vann upphandlingen.
Nu förlänger Västtrafik förlänger varningen. DSB Väst får ytterligare 90 dagar på sig att åtgärda problemen och höja kvaliteten när det gäller bland annat avseende styrning och planering av verksamheten.
Senast den sista april ska entreprenören visa att man uppfyller samtliga krav.
– DSB Väst får nu tid att bevisa att de vill leverera den trafik de utlovat i vårt gemensamma avtal, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
Ni hade kunnat säga upp avtalet. Riskerar inte tomma hot från er sida att minska trovärdigheten på sikt?
– Vi bedömer att detta är den bästa lösningen. Att bryta avtalet kan ge sämre kvalitet under lång tid framöver.
När den nya tidsfristen löpt ut kommer att Västtrafik genomföra en ny granskning.
– Vi delar Västtrafiks uppfattning om att det finns områden som kan förbättras, och vi kommer att stärka vår insats för att lyfta kvaliteten gällande det som påpekats i revisionen. Det är, till syvende och sist, till gagn för alla inblandade parter, Västtrafik, DSB och resenärerna, säger Gert Frost, vd för DSB Väst.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer