Efter förra årets bekymmer med leksaksinköp och höstens härva med en sparkad digitaliseringsdirektör ser Louis de Geer Konsert & Kongress (LDG) ut att bli ett nytt problemfall för kommunen.
Eventbolaget – som ägs till 100 procent av Norrköpings kommun – krävs nu på 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift sedan Konkurrensverket (KKV) beslutat att Förvaltningsrätten i Linköping ska titta på ärendet.
KKV har riktat in sig på att bolaget under 2018 handlat alkohol och mat till restaurang- och festverksamhet. Totalsumman landar på 3,6 miljoner kronor.
Enligt KKV har LDG inte haft något avtal för inköpen sedan 2013 och då med den grossist som har favoriserats i affärer under 2018 för 3,1 miljoner kronor.
Beställningar har skett via telefon, e-post och personliga möten. LDG har medgett bristerna och att annonsering borde ha skett.
Norrköpings kommuns återkommande inköpsproblem har fått Moderaterna att kräva att Socialdemokraternas kommunalråd Lars Stjernkvist avgår.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer