Affären har av Boulevardfastigheter – som ägs av Kristianstads kommun via sin allmännytta – värderats till mellan 800 och 1 000 miljoner kronor.
I Högskolan Kristianstads hyresvärdsupphandling ställdes krav på att bygga ett nytt campus centralt. Boulevardfastigheter hade då passat på att förvärva två lämpliga fastigheter för att konkurrera om affären och tilldelades kontrakt i februari 2024.
Boulevardfastigheter lyfter på sin webbplats fram det ytterst ovanliga med att en anbudsgivare ”lyder under LOU” och sökte därför svar hos jurister.
Lösningen blev att inte upphandla den kapacitet som åberopades i upphandlingen. Det skulle i så fall bli en ”dubbel konkurrensutsättning” och det hade heller inte varit möjligt tidsmässigt för att hinna vara med i anbudsgivningen, enligt resonemanget från Kristianstads kommun.
– Vi ansåg att det saknades praxis och att det behövde prövas om ett bolag per automatik ska diskrimineras och exkluderas från en hyresvärdsupphandling, bara för att de är kommunägda och lyder under LOU, säger Karl-Henrik Persson, vd för Boulevardfastigheter och moderbolaget Kristianstadsbyggen, om företagets självanmälan.
Kristianstads kommun agerade snabbt kring årsskiftet 23/24 för att realisera ett nytt centralt campus för högskolan.
Boulevardfastigheter bildades 20 december. Samma dag beslutade kommunfullmäktige att det nya företaget fick lämna anbud i hyresvärdsupphandlingen, dagen därpå skrevs en överenskommelse med Skanska om att få åberopa dess kapacitet.
Ett partneringavtal skrevs med Skanska i juni 2024 där villkoren för projektet fastställdes.
Konkurrensverket ser de båda överenskommelserna som delar av samma avtal och har därför handlagt ärendet utifrån att avtal ingicks i december 2023.
Boulevardfastigheters självanmälan lämnades in först i januari 2025 och därmed hade Konkurrensverket ingen möjligt att gå vidare med krav om upphandlingsskadeavgift, maximalt tio miljoner kronor. I det regelverk som gällde då fanns nämligen en tidsgräns på ett år för myndigheten att agera fullt ut.
Konkurrensverket får därför nöja sig med ett tillsynsbeslut om att ”Boulevardfastigheter AB förtjänar kritik för sitt agerande” och att det rörde sig om en otillåten direktupphandling i brist på annonsering av byggentreprenaden.
”Det är generellt sett ovanligt att upphandlande myndigheter inkommer med en självanmälan. Konkurrensverket tar inte notis om i vilket skede som en självanmälan inkommer.”, skriver Therése Westermark, enhetschef på upphandlingstillsynen, i ett mejl via Konkurrensverkets presstjänst.
Upphandling24 har via mejl sökt vd Karl-Henrik Persson för en kommentar om att självanmälan dröjde så länge.
I texten på moderbolaget Kristianstadsbyggen webbplats förklarar man sig nöjd med beslutet om att slippa böter, men mörkar att det inte var ett alternativ sedan ärendet inletts först efter en sen självanmälan.
Boulevardfastigheter säger att man tar till sig av kritiken, men samtidigt att man inte ångrar affärsmodellen med Skanska.
– Detta behövde prövas, då det saknades praxis. Och hade vi inte lämnat anbud hade vi dessutom gått miste om alla positiva effekter: ändamålsenliga lokaler till högskolan, en ännu mer levande stadskärna med ökade flöden och Sveriges största återbruksprojekt av betong någonsin, säger Karl-Henrik Persson.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer