I juni 2022 tog Keolis över den regionbusstrafik som Region Uppsala upphandlar. Tidigare operatören Nobina kräver nu att avtalet sägs upp med hänvisning till att trafikutförande och punktlighet ”varit under all kritik”.
Kravet framförs i ett brev till Region Uppsala där Nobina hävdar att Region Uppsala inte bara har en rätt att avsluta avtalet utan även en skyldighet att göra så för att sedan upphandla trafiken på nytt
Cecilia Linder, ordförande i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, avvisar kravet:
– Nobinas agerande är väldigt ovanligt och har lite karaktär av en krigsförklaring. Jag har aldrig under min politiska bana varit med om att en leverantör på det här sättet har krävt att en annan leverantör sägs upp, säger Cecilia Linder till Bussmagasinet.
Keolis har bland annat svårt att leva upp till kravet på andelen bestämd trafik som verkligen utförs med ett utrymme på högst 0,2 procent inställda turer.
Cecilia Linder ser agerandet från Nobina som en effekt av att bussbolagen måste hantera nedskärningar inom kollektivtrafiken.
– Se exempelvis på SL-trafiken som ska spara 400 miljoner. Sådant gör att kampen mellan bussföretagen om den upphandlade trafiken hårdnar. De ska konkurrera om en krympande marknad. Och i Storstockholm har ju relationen mellan Nobina och Keolis tidigare inte varit helt hjärtlig i samband med flera upphandlingar.
I brevet till Region Uppsala lyfter Nobina upphandlingsrätten som grund för att regionen ska agera.
”Om kontrakt inte följs upp och tillämpas på ett korrekt sätt, kommer inte bara förtroendet för upphandlande enheter att snabbt urholkas, det kommer dessutom att bli mycket svårt för marknaden att utarbeta och prissätta anbud. Det skulle också strida mot principen om likabehandling av anbudsgivarna.”, skriver Nobina.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer