Input interiör hör till vinnarna i Statens inköpscentrals upphandling av möbler och inredning som avslutades utan överprövning. Företaget kommer att få leverera inom ramavtalets samtliga sju delområden.
– Vi har levererat för drygt 213 miljoner kronor på det avtal vi har idag och tror ännu mer på det nya avtalet som är lättare för avropare att använda, säger Mille Milehem, coo vid Input interiör.
Det nya avtalet innefattar fördelningsnyckel genom vilken den avropande myndigheten får göra inköp för upp till 300 000 kronor hos den ramavtalsleverantör som bäst kan tillgodose myndighetens behov. För inköp över 300 000 kronor används förnyad konkurrensutsättning.
Förutom pris och kvalitet har Kammarkollegiet ställt höga krav på miljö och hållbarhet. Pär Åström, avtalsansvarig på EFG Kontorsmöbler som också visat framfötterna i upphandlingen, ser fram emot att få erbjuda tjänsten EFG Reuse i samband med leverans av nya möbler.
– EFG Reuse innebär att vi tar hand om befintliga möbler, återvinner, säljer och hjälper varje myndighet att handla på ett ansvarsfullt sätt.
Marcus Berntson, nyckelkundsansvarig vid Input interiör, säger att företaget satsar mycket på hållbarhet:
– Därför ser vi positivt på att allt fler upphandlingar viktar just miljö och hållbarhet. Det får branschen att utvecklas och bli bättre.
Han noterar också att myndigheterna har blivit mycket bättre på att följa upp uppfyllnadskraven efter avtalsskrivning.
Ramavtalet är indelat i möbler för arbete och förvaring, möbler för möten och paus, arbetsstolar, akustik- och skärmsystem, hörsalsmöbler, skrivtavlor och AV-inredning samt textila mattor. Det totala värdet för leverantörerna ligger på cirka 470 miljoner kronor per år.
Löptiden är två år med start den 16 september. Möjlighet till förlängning i ytterligare ett plus ett år finns inskrivet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer