Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

När skattekontot visar leverantörsproblem

KRÖNIKASom upphandlare, inköpscontroller eller avtalscontroller har du säkert stött på det: känslan av att något skaver hos en leverantör, men utan att du riktigt kan sätta fingret på vad. Då kan skattekontot vara ett av de tydligaste verktygen vi har – för det ljuger inte, skriver Arian Dushku i månadens krönika.

| 2025-06-04

Skattekontot visar inga glättiga nyckeltal eller tillrättalagda presentationer. Det visar verkligheten. Och ibland viskar den om problem.

När en skuld hos leverantören blivit restförd till Kronofogden betyder det att Skatteverket har gjort vad de kunnat – men inte fått betalt. Det är inte längre bara en sen inbetalning, det är ett bevis på att pengarna saknas. Som offentlig beställare är det ett tydligt risktecken, särskilt om vi sitter med ett pågående avtal där leveranssäkerheten är affärskritisk.

Men signalerna kommer ofta tidigare än så. Upprepade dröjsmålsräntor och förseningsavgifter kan tyckas små i belopp, men stora i betydelse. De vittnar om dålig likviditet eller bristande ekonomisk struktur. Företag som slirar med momsdeklarationer, arbetsgivaravgifter eller F-skatt riskerar att snart halka ännu längre.

Ett annat tydligt mönster är negativt saldo på skattekontot, månad efter månad. Det betyder att leverantören inte bara har tillfälliga problem – det finns ett återkommande glapp i kassaflödet. Sådant ska vi inte blunda för.

Särskilt vaksamma bör vi vara på F-skatten. En leverantör som inte klarar att betala sin F-skatt i tid – flera månader i följd – ger ifrån sig en tydlig signal om att den ekonomiska grunden börjar vackla. I vissa fall kan det vara skäl för uteslutning. I andra fall är det en varningsklocka som kräver tätare uppföljning eller en djupare dialog.

Och ja – anstånd är också något att hålla ögonen på. Under pandemin var det ett rimligt verktyg för att rädda jobb och verksamheter. Men idag? Då är det snarare ett tecken på att leverantören försöker köpa sig tid. Ett eller två anstånd kan vara hanterbart, men flera i följd – då börjar det bli ett mönster vi inte bör ignorera.

Samtidigt behöver vi ha omdöme. Enstaka försenade inbetalningar eller små räntebelopp kan bero på mänskliga misstag eller systemfel. Men när dessa missar blir regel snarare än undantag, då berättar skattekontot något viktigt.

För oss i den offentliga inköpsvärlden är skattekontot mer än ett kontrollverktyg – det är ett fönster in i leverantörens förmåga att leverera långsiktigt. Ett verktyg vi borde använda oftare, inte bara vid upphandling – utan även i den löpande och systematiska avtalsuppföljningen.

För visst vill vi hellre agera i tid – än att stå handfallna när leverantören redan har kört fast?

Text: Arian Dushku, avtalscontroller entreprenad i Lunds kommun

Läs mer: KrönikaUppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "När skattekontot visar leverantörsproblem"

  1. Andreas skriver:
    10 juni, 2025 kl. 08:35

    Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?

  2. Arian Dushku skriver:
    13 juni, 2025 kl. 20:51

    Hej Andreas,

    Tack för dina ord och din fråga! Skattekontot kan berörd leverantör beställa via Skatteverket. Be dem ange erat mejadress så att skattekontot skickas direkt till er och inte med leverantören som mellanhand.

    Bästa hälsningar
    Arian

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026