Björn Öberg, styrelseordförande i Stockholms Sjötrafik AB, skriver i ett debattinlägg i Dagens samhälle att han undrar varför han deltagit i ett “narrspel uppsminkat till offentlig upphandling”.
“Vi skärgårdsredare kan bara maktlösa stå vid sidan om och häpnas över hur lättvindigt de som själva inte har något egentligt ansvar eller kunnande hanterar små välskötta rederier med visad kompetens och erfarenhet”, skriver han också.
Björn Öberg pekar på att flera järnvägsupphandlingar resulterat i ett antal uppmärksammade erfarenheter sedan den som bjudit lägst inte klarat av uppgiften inom givna ekonomiska ramar.
Han tycker att en rimlig förväntan ska vara att dessa erfarenheter tas tillvara när Stockholms Läns Landsting (SLL) upphandlar kollektiv sjötrafik i Stockholm.
Vidare anser han att kraven på anbudsgivarens ekonomiska förmåga, lönsamhet och finansiella ställning borde ha varit goda förutsättningar för upphandlingen, men att något besynnerligt hände här utvärderingen av anbud gjordes.
“SLL tilldelade ett avtal till en part som helt saknar kapital, personal, tillstånd och erfarenhet att bedriva sjötrafik. Det vinnande bolaget har varit likvidationspliktigt sedan september 2014, vilket lätt kunnat kontrolleras om intresse funnits”, skriver Björn Öberg och anser att det inte spelar någon roll att en riskkapitalist lämnat in ett intyg till SLL.
“Vad hände med den utlovade kritiska granskningen av betalningsförmåga och lönsamhet? Kravet på styrkt god och stabil ekonomisk ställning?”
I dag skall Trafiknämnden i Stockholm formellt utse vinnaren i upphandlingen.
“Det blir en part som själv aldrig deltog i anbudstävlingen men som i dagarna köpte det tomma bolag som SLL tyckte var bäst: Gotlandsbolaget”, skriver Björn Öberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer