Inom SL pågår ett intensivt planerings- och projekteringsarbete för att bygga 46 nya spårstationer med tillhörande infrastruktur. Därför pågår ett omfattande arbete med såväl rekrytering som att växla konsulter till anställd personal.
Antalet beslutade tjänster för konsultväxling på trafikförvaltningen inom Stockholms läns landsting, SLL uppgår till 119. Växling har hittills skett under fram till och med 2017 med 79 tjänster, räknat från halvåret 2015, varav 44 under 2017. Den genomsnittliga besparingen per växling beräknas till 450 000 kronor per år, en sammanlagd besparing på 35 miljoner kronor. Nu kommer trafiknämnden fatta beslut om att upphandla ett nytt konsultförsörjningsavtal.
Trafikförvaltningen har i dag ett ramavtal med Zerochaos för konsultförsörjning, där Zerochaos är förvaltningens kontraktspart medan konsulterna är anställda i andra företag. Avropsberättigade är såväl trafikförvaltningen som förvaltning för utbyggd tunnelbana och SL.
Nuvarande avtal med Zerochaos var senast i trafiknämnden för beslut under september 2016. Avtalets syfte är att bland annat sätta ett kostnadstak för konsulttjänster. Avtalet har bidragit till en bättre kontroll och styrning av konsultresurser samt minskade timkostnader för trafikförvaltningens konsulttjänster.
Priserna har sänkts med cirka fem procent sedan avtalets start, vilket enligt förvaltningen ska sättas i sammanhanget att konsultmarknaden befinner sig i högkonjunktur med tio procent ökade priser under motsvarande period. När avtalet ingicks resulterade det i en prissänkning med ytterligare drygt tio procent
– Det är positivt att våra insatser ger resultat, både i verksamheten för skattebetalarna. Jag är särskilt angelägen om att stärka trafikförvaltningens beställarkompetens och säkra att flertalet av dem som företräder trafikförvaltningen också är anställda av trafikförvaltningen, säger Kristoffer Tamsons.
För att ytterligare effektivisera arbetet med konsultinköpen kommer trafiknämnden att besluta om att inleda upphandling av en effektiv och kvalitativ konsultanvändning genom ett nytt ramavtal.
– Hade SL använt tidigare ramavtal och följt prisutvecklingen på marknaden, skulle således priserna varit 25 procent högre än vad de är i dag. Under avtalsperioden har prisutvecklingen i avtalet alltså varit 15 procent bättre än marknaden i övrigt, säger Kristoffer Tamsons.
Härligt för SL/Trafikförvaltningen att de lyckats sänka sina kostnader!
Mindre härligt för alla konsulter som istället för att få kriga om uppdragen via offentliga upphandlingar, lär få fortsätta att famla i mörkret hos ZC eller annan liknande “mellanhand/bulvan” – under oklara konkurrensförhållanden och utan någon information om varför man fått eller inte fått ett visst uppdrag…
Smidigt för SL/beställarna, men ska det verkligen vara såhär enkelt att runda upphandlingsreglerna?