– Det är en väldigt rolig kontext att komma till en organisation som vill väldigt mycket inom mitt ansvarsområde, säger Ulrika, som rekryterats från SKR.
I Järfälla kommun (86 000 invånare, Stockholms län, centralort Jakobsberg) leder hon upphandlingsenheten som del av ekonomiavdelningen med en avtalscontroller, en hållbarhetsstrateg, en upphandlingsstrateg, tre upphandlare och två heltidskonsulter.
– Vi är i ett rekryteringsskede med tre nya upphandlare som börjar efter sommaren, säger Ulrika Lundberg.
Vilka signaler skickar kommunledningen?
– Att man har höga förväntningar på vår inköps- och upphandlingsverksamhet. Då handlar det om ett ökat fokus på avtalsuppföljning och leverantörskontroll – för den ekonomiska nytta som det ger men också som ett led i arbetet mot välfärdsbrottslighet.
En ny tjänst som avtalscontroller tillfördes inköpsorganisationen tidigare i år för att höja ambitionerna kring avtalsuppföljning.
– Det är lite för tidigt för mig att säga om det kommer att tillföras ytterligare resurser utöver det, säger Ulrika Lundberg.
Järfälla är hennes första kommuntjänst. Efter juridikstudier vid Uppsala universitet arbetade Ulrika några år som upphandlare för Region Stockholm.
– Sedan blev det åtta år på SKR där jag ansvarade för den interna upphandlingsverksamheten, säger hon.
Varmt välkommen till Järfälla kommun!
Hälsar en förväntansfull upphandlare